Virtuella rundturer erbjuder en närmare titt på kyrkans historiska platser

Kyrkans äldsta ännu existerande möteshus. Staden där den första icke-engelska utgåvan av Mormons bok publicerades. Födelsehemmet till Brigham Young Universitys andlige arkitekt. Många platser som har betydelse för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas historia är belägna i Europa. De som finns på andra sidan Atlanten har av många trofasta européer ansetts vara för avlägsna att besöka. Tills nu.

På grund av covid-19-pandemin har kyrkans historiska platser tills vidare stängts för personliga besök. Några av dem har börjat med virtuella rundturer – helt gratis.

Under de senaste månaderna har kvinnornas verksamhet i Hanau i Tyskland anmält sig till tre sådana rundturer. Alldeles nyligen gjorde medlemmar och vänner i deras församling virtuella besök i Sarah & Hiram Kimballs hem i det historiska Nauvoo och besökscentret vid Laie tempel i Hawaii.

”Jag blev förvånad”, sa Katrin Zarse efter den första rundturen online, som kopplade gruppen till Temple Square i Salt Lake City. ”Jag hade förväntat mig ett varv runt Temple Square med lite historisk bakgrundsinformation, men i stället blev det ett ömsesidigt utbyte av andliga och upplyftande upplevelser. Jag blev rörd och inspirerad av rundturen snarare än att bara bli informerad och försedd med några visuella intryck.”

”Det var riktigt trevligt att se hur vi kunde ha glädje av våra missionärer, trots avståndet och fastän vi inte kände varandra”, tillade Zarse. Virtuella rundturer på Temple Square med missionärer kan fås på förfrågan via e-post till tsguestservices@gmail.com.

”De här platserna kan få oss att öppna ögonen för skönheten i frälsningens principer och motivera oss att helhjärtat ta dem till oss”, skriver Jenny Lund, chef för avdelningen för historiska platser på Kyrkans historiska avdelning.

”De som studerar nutida uppenbarelser upptäcker ofta att händelser i kyrkans historia blir lättare att förstå när det görs en koppling till de platser och miljöer där de inträffade”, förklarade hon. ”Ett oklart omnämnande av Joseph Smiths kontor på vinden i templet i Kirtland blir plötsligt tydligt när platsen visas på bild. Det är lätt att föreställa sig hur Joseph och hans skrivare arbetade där.”

Allt man behöver för att delta i en virtuell rundtur är en smartphone eller dator och en stabil internetuppkoppling. De flesta av turguiderna pratar endast engelska, men vissa har också kunskaper i spanska, portugisiska och mandarin.

Förutom dem som redan nämnts, erbjuds virtuella rundturer även på följande historiska platser: Joseph Smiths födelsehem, den heliga lunden där Joseph Smith fick den första synen år 1820, platsen där Mormons bok publicerades, platsen där prästadömet återställdes, det historiska Kirtland, Besökscentret i Independence, fängelset i Liberty, tabernaklet i S:t George, Mormon Battalion Center i San Diego och Mormon Trail Center i Winter Quarters.