Temple Square

Mitt i hjärtat av Salt Lake City ligger det historiska Temple Square. Det är det populäraste turistmålet i Utah och huvudkontoret för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Kostnadsfria rundturer på Temple Square ges på 30 olika språk av guider som har dessa språk som modersmål. Det 14 hektar stora området lockar miljontals besökare från hela världen på grund av dess välkända bibliotek, kulturella aktiviteter och historiska byggnader. Blickpunkten på torget är det majestätiska Salt Lake-templet som det tog 40 år att bygga. Templet är inte öppet för allmänheten, men besökare kan besöka Tabernaklet som byggdes 1867. Tabernaklet har sittplatser för 2 900 människor och är värd för olika religiösa evenemang och andra lokala evenemang, och är bland annat hem till den världsberömda Tabernakelkören. Körens repetitioner är öppna för allmänheten.

Det finns två informationscenter på Temple Square där besökare kan lära sig mer om sista dagars heligas tro genom utställningar och videos. Norra informationscentret har en drygt tre meter kopia av Bertel Thorvaldsens Kristusstaty. Utställningarna i Södra informationscentret har bland annat en skalenlig modell av Salt Lake-templet, vilket ger en inblick i den historiska byggnaden.

Väster om Temple Square samlas personer som är intresserade av släktforskning i Släkthistoriska biblioteket, det största biblioteket av det slaget i världen. Där är också Kyrkans historiska museum som berättar om den världsomfattande kyrkan via utställningar och program. Båda byggnaderna är kostnadsfria och öppna för allmänheten. De som är intresserade av att lära sig mer om sista dagars heligas historia kan också besöka Kyrkans historiska bibliotek som ligger nordöst om Temple Square.

Öster om Temple Square ligger kyrkans 28 våningar höga kontorsbyggnad, som byggdes 1972. Det är den högsta byggnaden i Salt Lake City och besökare kan gå upp på observationsdäck för att se ut över det vackra området. Bredvid kyrkans kontorsbyggnad ligger kyrkans administrativa byggnad i klassisk arkitektur, som byggdes 1917. I den byggnaden har kyrkans nuvarande ledare kontor och den är inte öppen för allmänheten.

En av besökarnas favoritbyggnader är den hundra år gamla byggnaden Joseph Smith Memorial Building, som tidigare var Hotel Utah. Den storslagna byggnaden välkomnar besökarna till dess tre restauranger och bankettsalar och har även kontor för kyrkans anställda. Besökare kan också se den kostnadsfri filmen Joseph Smith, Återställelsens profet som handlar om den första presidenten i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Norr om Temple Square ligger det 21 000 platser stora konferenscentret, som är en av världens största åhörarsalar. Byggnaden stod färdig 2000 och används för kyrkans generalkonferens, som hålls två gånger om året och sänds världen över. Konferenscentret är också värd för ett antal koncerter och framträdanden, bland annat den populära Tabernakelkörens julkonsert. En annan favorit på Temple Square under jul och nyår är den årliga julbelysningen.

Temple Squares besökare kan stiga bakåt i tiden genom att besöka två hem i närheten som byggdes i mitten av 1800-talet för kyrkans president Brigham Young och hans familj. Kostnadsfria visningar hålls på Beehive House medan Lion House huserar en restaurang som serverar husmanskost.

Mer information