Templets öppet hus

När Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga bygger ett nytt tempel öppnas den heliga byggnaden upp för allmänheten. Vem som helst får besöka templets öppet hus, vilket vanligtvis varar i några veckor. När det är över invigs templet och därefter är det endast öppet för medlemmar i kyrkan som är aktiva i tron.

Under ett öppet hus får besökare tillfälle att lära sig mer om syftet med templet och varför tempel är viktiga för sista dagars heliga. Det öppna huset påbörjas med en kortfattad videopresentation och sedan leder en volontär gruppen genom templet. Inne i templet förklarar guiden huvudrummens funktion, vilket kan variera mellan undervisning, vigsel och dop. Guiden förklarar också kortfattat de lärosatser som ligger bakom de olika rummens funktion. I slutet av besöket kommer besökarna till en rum där de erbjuds förfriskningar och har möjlighet att ställa fler frågor.

Templets öppet hus är kostnadsfritt men kan ibland kräva en biljett på grund av stort intresse. Förutom rundvandringarna för allmänheten erbjuds ofta särskilda rundvandringar för personer som bor i närheten av templet, byggarbetare, lokal media och lokala dignitärer.

För medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är templen ”Herrens hus”, de heligaste platserna på jorden. Templets verksamhet förenar familjen för evigt, undervisar om meningen med livet och förklarar Guds frälsningsplan. När sista dagars heliga besöker templet får de en starkare önskan att växa andligen och deras vilja att följa Jesu Kristi exempel ökar.