Frälsningsplanen

• Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ser på jordelivet som en del av en större tidsplan, från ett förjordiskt liv där hela mänsklighetens andar levde tillsammans med en himmelsk Fader till ett framtida liv i hans närhet där det kommer att finnas fortsatt tillväxt, inlärning och utveckling.
  • Livet på jorden ses som ett förberedande tillstånd där människor prövas — och där de får erfarenheter de inte kan få någon annanstans.
  • Sista dagars heliga tror att vår himmelske Fader visste att människan skulle göra misstag, så han gav dem en Frälsare, Jesus Kristus, som skulle ta på sig världens synder. En del av försoningens gåvor är ovillkorliga (en uppstånden kropp, odödlighet), men människor förväntas omvända sig från sina synder och sträva efter att leva i större harmoni med Kristi lära för att de ska kunna fortsätta utvecklas och nå sin potential i nästa liv.
  • För kyrkans medlemmar är den fysiska döden inte ett slut utan en början på nästa steg i vår himmelske Faders plan för sina barn. Inte heller behöver döden vara slutet på relationen till våra nära och kära. Familjer kan vara tillsammans för evigt — inte bara under detta liv. Familjemedlemmar som tar emot Jesu Kristi försoning och följer hans exempel kan vara tillsammans för evigt tack vare heliga beseglingsförrättningar som utförs i Guds heliga tempel.
  • De sista dagars heligas lära säger att efter uppståndelsen kommer alla att dömas och belönas för det de uträttat i detta liv. De som är värdiga att återvända till Guds och Kristi närhet blir ”Guds arvingar och Kristi medarvingar” (Romarbrevet 8:17) till allt som Fadern har. De kommer att återvända för att leva med vår himmelske Fader och sin familj.
  • De som väljer att inte följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus belönas enligt det de uträttat i detta liv, men de får inte njuta av härligheten av att leva i Guds närvaro.