Europeiska troende inbjuds till virtuell världskonferens

När en svensk affärskvinna, en brittisk advokat och en luxemburgisk busschaufför sätter sig framför sina bildskärmar samtidigt är det vanligtvis för att se en fotbollsmatch, ett kungligt bröllop eller Eurovisionsschlagerfestivalen. Den 3–4 oktober 2020 samlar en virtuell konferens anordnad av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga människor från hela Europa och världen över för en helg med inspiration och psalmer.

Totalt fem möten hålls under den kommande generalkonferensen. Varje möte sänds via internet från en liten åhörarsal i centrala Salt Lake City i staten Utah i USA. Endast de som har blivit ombedda att tala eller be närvarar personligen. Information om utsändningsschemat (på engelska) finns här.

”I Jesu Kristi kyrka finner du en familj med människor som inte är så olika dig. Du hittar människor som behöver din hjälp och som vill hjälpa dig i din strävan att bli ditt bästa jag – den person som Gud har skapat dig till att bli”, sa äldste Dieter F. Uchtdorf under kyrkans senaste världskonferens som hölls i april i år.

Den före detta piloten från Tyskland tillhör de tolv apostlarnas kvorum. Även andra européer har ledande ställningar i kyrkan. Presiderande biskopen Gérald Caussé föddes i Bordeaux.

Generalkonferensen hålls vanligtvis i konferenscentret som rymmer 21 000 personer. Mötena lockar traditionellt sett tusentals besökare till Salt Lake City från hela världen. Precis som under den senaste konferensen hålls alla möten i oktober endast virtuellt. Inga möten är öppna för allmänheten.

Bland dem som inbjuds att se konferensen online finns en halv miljon medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Europa. Simultantolkning av tal och böner sker på många europeiska språk. Kyrkan har över 16,5 miljoner medlemmar världen över.

Musiken under konferensen spelas in i förväg. The Tabernacle Choir at Temple Square kommer att framträda. Kören består av 360 medlemmar, både män och kvinnor, och har framträtt i berömda konserthallar i Europa och andra delar av världen.