Hälsa

Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är kända för sin hälsosamma livsstil. En hälsoplan för kyrkan skrevs ned för första gången 1833 av president Joseph Smith, och han lade fram den för tidiga medlemmar som en uppenbarelse från Gud. I dag kallar sista dagars heliga dessa hälsoriktlinjer för ”Visdomsordet” (Läran och förbunden 89).

Följande är en del av hälsoreglerna: Inga alkoholhaltiga drycker, att inte röka eller tugga tobak och inga ”heta drycker” — vilket tros hänvisa specifikt till te och kaffe. ”Hälsosamma örter” och frukt och spannmål rekommenderas starkt. Kött ska nyttjas ”sparsamt”. Kyrkan tolkar det också så att missbruk av droger — illegala, legala, receptbelagda eller reglerade — är ett brott mot hälsoreglerna.

”Hälsoreglerna ... som gavs för över hundra år sedan är i perfekt harmoni med rekommendationerna som i dag ges av vetenskapen vad gäller förbättrad hälsa och bibehållandet av god hälsa”, säger Ted Adams, fil. dr, programchef för LDS Hospital Fitness Institute i Salt Lake City i Utah.