Hjälpande händer

Programmet Hjälpande händer förenar medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och deras grannar i deras arbete för samhället. Volontärerna i sina kännetecknande gula t-shirts hjälper personer som har drabbats av naturkatastrofer och andra nödsituationer. Hjälpande händer-volontärerna samarbetar också med organisationer inom regeringar och ideella organisationer för att stöda och förbättra deras samhälle.

Programmet Hjälpande händer speglar mormonernas önskan att följa Jesu Kristi exempel genom att tjäna andra. Insatsen får resurser från kyrkans humanitärtjänst och projekten samordnas av lokala ledare i kyrkan.

Programmet Hjälpande händer grundades 1998 och sedan dess har hundratusentals volontärer donerat miljontals lokala arbetstimmar. Programmet började i Sydamerika, men är i dag verksamt i nästan varje hörn i världen.

Volontären Charles Adebayo från Nigeria sammanfattade det många som deltar i programmet känner: ”Vi finner riktig glädje när vi tänker på annat än oss själva. Det är sann glädje”, sade han.