Granite Mountain Records Vault

Världens största samling släkthistoriska uppteckningar finns i ett säkert valv insprängt i bergen i närheten av Salt Lake City i Utah, USA. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga byggde Granite Mountain Records Vault 1965 för att bevara och skydda kyrkans viktiga uppteckningar, bland annat dess stora samling släkthistoriska mikrofilmer.

Av säkerhetsskäl är Granite Mountain Records Vault inte öppet för allmänheten.

Valvet skyddar över 3,5 miljarder bilder på mikrofilm, mikrokort och digital media. Kyrkan håller för närvarande på att digitalisera mikrofilmer och göra dessa digitala uppteckningar tillgängliga via webbplatsen FamilySearch.org

Bilderna i Granite Mountain Records Vault har samlats in tack vare samarbete med arkiv, bibliotek och kyrkor i över 100 länder. Uppteckningarnas förvaltare får en kostnadsfri kopia av uppteckningarna och ibland ytterligare kopior för att ersätta uppteckningar som gått förlorade på grund av naturkatastrofer eller eldsvådor. Klicka här för att se ett nyhetsklipp om hur kyrkan kunde ersätta värdefulla släkthistoriska uppteckningar i landet Niue i Stilla havet efter en förödande cyklon.

Se också Släktforskning