Nyhetsrummet Blogg

Välbesökta midsommarfiranden i Tyresta by och Utby

Midsommarfirande i Tyresta

I år behövdes inga paraplyer eller gummistövlar - midsommarvädret var på topp! Så även stämningen bland de tusentals besökande på det traditionsenliga midsommarfirandet i Tyresta.

Den stora ängen fylldes snabbt av picknicksällskap och först på programmet var barnens lopp. Åldersgrupp efter åldersgrupp av barn med bena fulla av spring hejades glatt fram till mållinjen.

Lite äldre löparentusiaster fick ladda ytterligare en stund inför årets Tyrestalopp på 5 km. Ansiktsmålning och fiskdamm var två av aktiviteterna som erbjöds under dagen. Många hjälptes åt att klä midsommarstången och ännu fler ringlade sig runt den under dansen, till tonerna av årets husband med dragspel, tvärflöjt och basfiol!

Årets dragkamp avslutade dagen och det blev en spännande turnering med många blandade lag.

Ett stort tack till arrangörer och deltagare! Nu önskar vi en fortsatt glad sommar!

Midsommarfest i Fjällbo park, arrangerad av Utby församling

Vi sitter här i våra campingstolar och blickar ut över den stora gräsmattan, där folk börjar att samlas åter igen för midsommarfirande.

I tretton år har Utby församling varit värd för denna fest. Man behöver vara här för att höra dragspelsmusiken och se alla barn med spring i benen. Alla väntar vi på att midsommarstången skall resas. Nu kommer Torsten Ludvig, en av ledarna i församingen, ungdomar och barn fram till stången. De knyter fast rep och så börjar alla dra upp stången och till slut står den så grön och fin, höjd mot skyn och alla klappar i händerna. Det samlas fler och fler barnfamiljer och vuxna. De flesta är boende i området. Nu börjar dansen.

Två stora ringar får plats runt stången. Madeleine Lärka, i sin Sverigedräkt, tillsammans med unga kvinnor sätter igång de dansande med sången . Alla barn ”små grodorna”, alla barn och även vuxna hoppar runt som små grodor och har väldigt roligt. Det börjar samlas mörka moln, men allas böner blir besvarade och vi slipper regn. Här finns varm korv med bröd som Torsten står för. Han är kocken idag.Det finns även bullar, småkakor och saft, men många har en egen picknickkorg med sig. Det finns fiskedamm och tävling i att ”hoppa säck”, samt för de intresserade ett släktforskningstält.

Det är så roligt att se hur folk trivs tillsammans, pratar och skojar. Skratten ljuder över vår duktige dragspelsmusiker. Nu har alla ätit och vilat en stund, så nu samlar Madeleine ihop de som vill dansa lite till. Återigen blir det två stora ringar runt midsommarstången. Efter en stund ”skjuter man upp raketen”, barnen vill göra det en gång till och kocken annonserar att det finns några korvar kvar. Många av våra unga missionärer är här och de får den stora äran att dela ut glasspinnar till alla barn och även vuxna.

Nataliya Person och Torsten Ludvig är arrangörerna till denna härliga fest. En boende i området tackar församlingen för att vi åter igen har ordnat denna uppskattade midsommarfest och applåderna ljuder högt över Fjällbo park. Ca klockan 13.00 börja folk packa ihop och samla sina barn och hundar. När vi lämnar platsen känner man en regndroppe eller två. Vi har varit ca
1 600 personer här idag.

En väldigt trevlig midsommar 2017 för oss alla!

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.