Virtuell världsturné i Europa med BYU Performing Arts-grupper

Covid-19-pandemin har vänt upp-och-ner på tillvaron för människor över hela världen. Men trots regler och restriktioner kring resande uppstod nya unika möjligheter. BYU Performing Arts Management på Brigham Young University (BYU), ett ackrediterat universitet i USA sponsrat av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, firade 50-årsjubileum på ett ovanligt sätt i år.

Även om pandemin omintetgjorde planer på vanliga live-konserter var BYU Performing Arts-grupperna kreativa och höll en veckolång serie av gratis virtuella konserter, seminarier och andakter från den 28 april till den 4 maj 2021. Live-streamningarna visade upp talangfulla BYU Ballroom Dance Company, Living Legends, Young Ambassadors, The International Folk Dance Ensemble och Vocal Point.

Över hela världen tog människor del av live-streamningarna och använde evenemangen som ett sätt att umgås med människor i sin omgivning.

”Folk streamade från 77 länder med 12 000–15 000 streamningar per dag”, säger Shane Wright, chef på BYU Performing Arts Management. Live-streamningarna från Tyskland hade ett genomsnitt på 30–50 streamningar för varje evenemang.

Vocal-Point
Tre BYU Vocal Point-artister sjunger i BYU Performing Arts virtuella världsturné 2021. Live-streamningarna gjorde det möjligt för artisterna att dela med sig av kultur och berättelser genom dans och musik till ett obegränsat antal människor världen över.  Bildkälla: BYUPhoto2021 by BYUPhoto. Alle Rechte vorbehalten.
Download Photo

BYU Vocal Point, en populär manlig a cappella-grupp från BYU, uppträdde i den virtuella världsturnén. Inför deras sista föreställning på turnén, tisdagen den 4 maj 2021, hade medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i församlingen i Hanau, Tyskland organiserat en tittar-fest. De tittade på live-streamningen och utbytte kommentarer på sociala medier under och efter föreställningen.

”Jag tyckte om Vocal Points energi”, säger Emily Grünke. ”Det var roligt att titta på.”

Den virtuella världsturnén var ett tillfälle för BYU-studenter att hylla och dela med sig av olika kulturer genom sång och dans. Brigham Young University är en privat institution belägen vid foten av Wasatchbergen i Provo, Utah. Med över 30 000 studenter, fler än 100 länder representerade och 186 olika studieinriktningar finns det något för alla på BYU.