Vattengåva välsignar afrikaners liv

KATAPOR, Ghana --- I mil räknat ligger byn Katapor bara ungefär sex mil från Ghanas huvudstad Accra, men ska man köra bil dit, tar det två timmar, med sista delen av sträckan på en smal och skumpig grusväg.

Att köra till Katapor är som att färdas bakåt i tiden. Där finns ingen elektricitet. Byborna roar sig med att spela trumma, utföra västafrikanska danser och sånger tillsammans med grannar och att umgås på andra sätt. Det är när allt kommer omkring en trivsam plats, med vacker utsikt över sluttningar i fjärran, en skola för barnens utbildning och mycket vänliga grannar.

Utan rädsla springer barnen för att hälsa besökande. De ler och vinkar fram dem.

Den 8 januari tycktes alla vara på festhumör, av goda skäl: Det var den dag när kyrkans välgörenhets-organisation överlämnade till byn två renoverade borrhål, färskvattenbrunnar, så att det var slut på den kilometerlånga vandringen för att hämta vatten ur den förorenade floden till dryck och matlagning. Det var en anledning att fira, eller en dubar, komplett med trummor, dans och sång, förutom korta tal.

Det bor inga sista dagars heliga i byn, men ändå sjöngs som inledning en av kyrkans psalmer: "Den himmelska elden." Programmet inleddes och avslutades med bön.

Genom åren har bybornas största problem varit bristen på rent vatten. Vid överlämnandet sade Nii Ato Kwame, en av hövdingarna i Ga:s traditionella stamråd, att han hört talas om kyrkan och dess brunnsborrningsprojekt och var tacksam för att hans by hade fått två brunnar. "I Kapor saknar man både bekvämligheter och förnödenheter", sade han, och uttryckte sin tacksamhet över att denna "välgörenhetsorganisation erbjudit vårt samhälle denna hjälp. . . . Förr har vi inte kunnat njuta av gott vatten. Vi har druckit förorenat vatten, nu kan vi dricka rent vatten."

Ike Ferguson, välfärdstjänstens ledare för området Afrika Väst, sade att brunnshålen var en gåva från kyrkans medlemmar över hela världen och att de "möjliggjorts genom donationer från enskilda medlemmar för att välsigna andra människor." Han sade till byborna att de nu har "gott, rent vatten". Han talade om Frälsarens lära om levande vatten och sade, att även om skrifterna är en källa till andligt vatten, så kvarstår behovet av vanligt vatten.

Syster Erna Walker, som tillsammans med sin man, äldste Derl Walker, verkar som ledare för LDS Charities i Ghana, berättade för byborna att hon är sjuksköterska och vet att klart, friskt vatten kommer att medverka till bättre hälsa. Hon överlämnade också böcker till skolorna i distriktets byar.

President Charles Sono-Koree i Accra Lartebiokorshie stav i Ghana talade om hur viktigt vattnet är för livets uppehållande. Han uppmuntrade föräldrarna att lära barnen använda pumparna rätt så att de ska hålla i åtskilliga år, och han berömde bybornas vilja att hjälpa varandra.

Invånarna i byn dansade för de besökande och, uppenbarligen, för sitt eget nöje.

Efter programmets tal, dans och sånger gick besökare och bybor en kort sträcka längs vägen till borrhålen som utrustats med handpumpar. Det var här som det officiella "överlämnandet" av borrhålen från LDS Charities till byn ägde rum. Medan alla trängdes runt betongkvadraten där borrhålen är belägna, avlägsnade broder Ferguson det tygstycke som täckte en av handpumparna.

Högtidligt men ändå glatt ceremoniellt började en ungdom pumpa. Vatten forsade upp i en plasthink som när den var full lyftes av en ung kvinna upp på huvudet på en annan ung kvinna, som sedan gick med den till Ga-hövdingarna och medlemmarna av stamrådet. I tur och ordning doppade sedan byns och distriktets ämbetsmän ett glas i hinken, höll upp det för att se det klara vattnet och tog en klunk. En efter en nickade alla och förklarade att vattnet var "gott". Byborna ställde sedan upp sig för att få en klunk vatten.

Det var en glädjens dag.

Glädjen var inte begränsad till Katapor. Tidigare samma dag, på University of Ghanas område där ett nytt borrhål öppnades, träffade man på vatten. Studenter som bodde i den byggnad som skulle betjänas av den nya brunnen hade varit utan dricks- och badvatten flera veckor i sträck.

"Det är mycket ont om vatten här", förklarade Kwadwo Aseno-Okyere, vicekansler vid University of Ghana. "Vi har 20.000 elever. När skolan grundades bodde det inte många i området, men samhället har vuxit under de senaste 20 till 30 åren. Vattnet räcker inte till. Studenterna måste använda en massa tid på att hämta vatten. Det här borrhålet kommer att hjälpa många människor. Vi blev mycket glada när vi hörde att kyrkan skulle komma hit och borra en brunn."

Charles Nyarkoh, den hydrogeolog som arbetar på projektet, sade: "Vi träffade på vatten i morse." Han beskrev hur alla log och kände att det var dags att fira. "Vatten är liv. När vi får vatten ur marken, är alla glada", sade han.

Kyrkans välfärdsorganisation borrade ungefär 80 brunnar under 2002 och i början av 2003, under de två första faserna av arbetet i Ghana. Under 32 dagar av projektets tredje fas --- från slutet av 2003 till början av januari 2004, iståndsatte kyrkan 70 borrhål. Arbetet fortsätter.

Gerry Avant, Church News