Världscykeldagen: Familjer och missionärer på två hjul

Det är tänkt att människor från alla slags bakgrunder ska kunna glädjas åt den årligen återkommande världscykeldagen, som firas den 3 juni. Cykeln har använts för transport och rekreation i över 200 år. Den har också blivit utmärkande för missionärerna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, som cyklar på gatorna i Europa.

Missionaries_Bicycle
Två missionärer i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Ungern.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”Det är de där med svarta namnbrickor och fina hjälmar” – det är så missionärerna ofta beskrivs enligt kyrkans webbplats. De flesta ungdomar som är missionärer lärde sig att cykla i sin familj, särskilt i Europa där 20 miljoner cyklar säljs varje år.

”I Nederländerna är cykeln ett fortskaffningsmedel och används inte bara för rekreation”, säger Christiaan Kleijweg, en sista dagars helig från Voorschoten i västra Nederländerna. ”Vårt land är litet med 17 miljoner invånare, men vi har 3 700 mil cykelbanor på vilka vi cyklar 1 500 miljoner mil per år. Det är nästan 90 mil per person och år! Tillsammans har vi 23 miljoner vanliga cyklar och elcyklar, vilket med ett genomsnitt av 1,3 cyklar per person är unikt i världen. För många är cyklande en familjeangelägenhet. Föräldrar och barn cyklar tillsammans.”

Missionaries_Bicycle2
En bild från Evangeliebiblioteket av missionärer som cyklar.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Erlangen har länge betraktats som en av Tysklands mest cykelvänliga städer. En tredjedel av allt resande görs med cykel, tre gånger mer än nationens genomsnitt. Många invånare i Erlangen åker till skola och jobb, gör ärenden och tar sig till en pjäs på teatern eller till kyrkan på två hjul.

Så är det även för familjen Grünke. Leonhard fyllde nyligen 80, men för bara några veckor sedan pensionerades han från sin tidningsrunda efter att i 46 år ha turats om med sin fru att leverera tidningar på cykel som ett extrajobb – en tur på 1 mil som tar två till tre timmar varje morgon. Deras två söner cyklade över 23 mil till Frankfurts tempel med några vänner för att vara med på en ungdomsaktivitet.

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum i kyrkan minns med ömhet hur han erbjöd sin framtida hustru Harriet skjuts till kyrkan på hans cykel.

I april 2018 utnämnde FN:s generalförsamling den 3 juni till världscykeldagen. Enligt FN är cykeln ett enkelt, pålitligt och miljövänligt fortskaffningsmedel.

Förutom att den är praktisk kan cykeln användas på olika nivåer av intensitet. Man kan till exempel tävla i cykling eller bara ta en cykeltur i parken med nära och kära – det finns många sätt att använda en cykel på. Cykeln bygger upp och stödjer livsuppehälle, ger rekreation och hjälper till att hålla miljontals människor världen över fysiskt och känslomässigt friska.