Uppdatering angende hjlp frn kyrkan efter jordbvning och tsunami i Japan

14 MARS 2011 SALT LAKE CITY

Medan efterdyningarna efter jordbvningen och tsunamin fortstter undersker Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hur medlemmarna bst kan bidra med hjlp. Nyhetsrapporter visar att ddssiffran efter jordbvningen och tsunamin i Japan nrmar sig 3 000 och den kommer troligtvis att fortstta stiga. Den strsta delen av ddsfallen frvntas ha orsakats av tsunamin i stllet fr jordbvningen. Tiotusentals personer r hemlsa och miljontals r utan el. Japans regering har mobiliserat tusentals trupper, flygplan och btar fr en storskalig ndhjlpsinsats. Kyrkans frsta presidentskap har gjort fljande uttalande angende katastrofen:

Vi vill uttrycka vr krlek och vrt std till Japans folk medan de hanterar denna fruktansvrda tragedi. Vra bner, och miljontals sista dagars heligas bner runtom i vrlden, r med dem nr de brjar terhmta sig frn denna katastrof. Hjlpinsatser

Kommunikation och transport r svrhanterliga i de flesta av de drabbade omrdena men lokala ledare i kyrkan samtalar fr nrvarande med myndigheter och humanitra organisationer fr att hitta stt att hjlpa. Kyrkans missionrer och andra medlemmar

Kyrkan rapporterade p lrdagsmorgonen att alla missionrer som verkar i Japan r oskadda och missionsledarna vidtar tgrder fr att se till att missionrerna frblir i skerhet. Alla missionrer befinner sig p tryggt avstnd frn drabbade krnkraftverk. Det r troligt att andra medlemmar i kyrkan har blivit direkt drabbade av jordbvningen, och kyrkans ledare arbetar ofrtrutet med att ta reda p dem. Omkring nittiofem procent av kyrkans medlemmar i de drabbade omrdena har kontaktats och de frsta rapporterna visar att det inte frekommit ngra bekrftade ddsfall. Informationen om medlemmarnas tillstnd i de vrst drabbade omrdena r emellertid begrnsad.

Kyrkans byggnader

Kyrkan har ftt flera frfrgningar angende templet i Tokyo och kan bekrfta att byggnaden inte skadats avsevrt. Vi vet att vissa byggnader har varierande skador och kyrkans ledare i de drabbade omrdena hller p att kontrollera hur det str till med andra kyrkobyggnader. Kyrkan har ftt mnga telefonsamtal frn personer som frgar hur man kan hjlpa de ndstllda. G till LDS Philanthropies webbsida fr att f mer information.

(http://www.ldsphilanthropies.org/ldsp/news-features/donate-humanitarian.html)