Kyrkan uttrycker omsorg om folket i Japan och flyttar ut missionrerna frn drabbade omrden

15 MARS 2011 SALT LAKE CITY ldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum berttade fr reportrarna under en presskonferens i tisdags att kyrkan gr omfattande insatser fr att hjlpa Japan och att kyrkans missionrer flyttas ut ur de drabbade omrdena.

Film (YouTube) med ldste Hollands uttalande:

(http://www.youtube.com/watch?v=4lVMWjpVsns)

Vi knner stor oro fr dem alla. Vi uppsnder bner fr dem och ett betydande ekonomiskt bidrag r redan faststllt som ska doneras till landet. Oro angende begrnsad tillgng p mat, elavbrott och mjliga strlningslckage frn skadade krnkraftverk har lett till att kyrkan flyttat ut missionrerna frn tv missioner. Med tanke p strlningsrisken har vi vidtagit frsiktighetstgrden att flytta dem ut ur de vrsta farozonerna i Sendai- och Tokyomissionerna, sade han. Vi flyttar missionrerna p ett s skert stt som mjligt med tanke p att transportmjligheterna och infrastrukturen r vad de r. Det r inget som sker panikartat. Vi gr detta p ett lugnt och frstndigt, och mycket optimistiskt stt.

Kyrkan tillknnagav tidigare att alla missionrerna var i skerhet. Det rdde stor gldje bde hos ledarna i Japan och hos ledarna hr nr vi ntligen kunde rapportera att varje missionr var i skerhet, sade ldste David F. Evans, verkstllande chef fr kyrkans missionsavdelning, som ocks talade under presskonferensen. ldste Holland sade att evakueringen av missionrerna ocks underlttar fr andra. Vi vill att de ska befinna sig utom all fara. Det betyder inte att vi r mindre bekymrade fr de andra som befinner sig i den omstndigheten. Men vi vill inte att folket ska bekymra sig fr missionrerna. Alla medlemmar oroar sig fr missionrerna och vi vill inte att det japanska folket ska oroa sig fr dem om vi kan gra det. Vi vill att de ska ta hand om sig sjlva och sin familj s gott de kan.

Omkring 200 missionrer har evakuerats till andra missioner norr och sder om Sendai men blir kvar i Japan. Vi har frflyttat dem s att de befinner sig p tryggt avstnd. Vad regeringen n sger har vi frdubblat eller tredubblat det avstndet. Det finns omkring 125 000 japanska medlemmar. Som man knner till r alla medlemmar i skerhet utom tre frsamlingar. Vi knner nnu inte till ngon medlem i kyrkan som har frlorat livet. Det innebr inte att vi inte kommer att f hra det, men vi knner just nu inte till ngon och det r vi mycket, mycket tacksamma fr, sade ldste Holland.

ldste Holland betonade ter omsorgen om det japanska folket och sade att kyrkan kommer att arbeta med myndigheter, Rda korset och andra fr att gra ndvndiga resurser tillgngliga. Det gr vi traditionellt som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, sade han. Kyrkan har ftt mnga telefonsamtal frn personer som frgar hur man kan hjlpa de ndstllda. G till LDS Philanthropies webbsida fr att f mer information. (http://www.ldsphilanthropies.org/ldsp/news-features/donate-humanitarian.html)