Undervisa om den sanna lran

Kriget rasar fortfarande och antalet offer verkar stiga. Alla har vi lskade familjemedlemmar som blir illa tilltygade av frstrarens makter, han som vill gra alla Guds barn olyckliga. Mnga av oss har haft smnlsa ntter. Vi har frskt lgga
s mnga goda krafter vi kan till virrvarret av krafter som pverkar mnniskorna i riskzonen. Vi har lskat dem. Vi har varit s goda exempel vi kunnat. Vi har vdjat i bn fr dem. En vis profet gav oss fr lnge sedan rd om en annan kraft som vi ibland kanske undervrderar och anvnder fr lite.

Alma var ledare fr ett folk som hotades att frintas av grymma fiender. Han kunde inte gra allting med tanke p denna fara utan var tvungen att vlja. Han kunde ha byggt fstningsverk eller tillverkat krigsmaterial eller utbildat soldater. Men han kunde bara hoppas p seger om han fick Guds hjlp, och fr att f den visste han att folket mste omvnda sig. Drfr valde han att frst frska med ngot andligt: ”Och eftersom ordets predikan hade en stark bengenhet att leda folket till att gra det som var rtt — ja, det hade gjort ett mktigare intryck p mnniskornas sinnen n svrdet eller ngot annat som hade hnt dem — tnkte Alma att det skulle vara lmpligt att de prvade Guds ords kraft.” (Alma 31:5)