Sista dagars heliga fortsätter med den långlivade traditionen att samlas till generalkonferens

Den som presiderar under den 178:e halvårskonferensen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är president Thomas Spencer Monson, kyrkans 16:e president, som inröstades som profet, siare och uppenbarare och president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga på lördagens morgonmöte under den 178:e konferensen den 5 april.

Under Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas generalkonferenser samlas kyrkans ledare och medlemmar och alla andra som vill höra budskap om tro på Jesus Kristus och hans evangelium. Man talar om lärdomar från skrifterna, sjunger psalmer och uppsänder böner, allt för att uppmuntra människorna att leva ett mer kristuslikt liv.

Varje halvårskonferens består av fem möten som hålls första helgen i april och oktober. Tre möten hålls på lördagen och två på söndagen. Mötena hålls mellan kl 10.00 och 12.00 och mellan 14.00 och 16.00 både på lördagen och söndagen. Dessutom hålls ett möte på lördagskvällen för alla män över 12 år, mellan kl 18.00 och 20.00.

Den första generalkonferensen hölls i juni 1830, två månader efter det att kyrkan grundades officiellt. Sedan första generalkonferensen, där bara ett fåtal medlemmar av kyrkan närvarade, tittar nu miljontals mormoner och övriga besökande på konferensen.

Brigham Young, kyrkans andre president, organiserade byggandet av Tabernaklet i Salt Lake City så att det skulle finnas en stor mötesplats för generalkonferenser. Det stod klart 1867.

”Efter de heligas ankomst till Saltsjödalen blev generalkonferensen en tid för återföreningar och andlig tillväxt”, skrev Kenneth W Godfrey i februarinumret 1981 av kyrkans månatliga tidning Ensign.

När generalkonferensen hade hållits i Tabernaklet i 133 år färdigställdes det avsevärt större konferenscentret år 2000 för att bereda rum för alla konferensbesökare. Den ger plats åt 21 000 personer i den största åhörarsalen. Det finns också sittplatser på Temple Square, bland annat i Tabernaklet och i Joseph Smith Memorial Building.

För att man ska kunna se mötena utanför konferenscentret och Temple Square sänder kyrkan ut varje möte via 6 000 satellituppkopplingar runtom i världen, förutom att de visas live på Internet.