Sista dagars heliga fortstter med den lnglivade traditionen att samlas till generalkonferens

Den som presiderar under den 178:e halvrskonferensen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga r president Thomas Spencer Monson, kyrkans 16:e president, som inrstades som profet, siare och uppenbarare och president fr Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga p lrdagens morgonmte under den 178:e konferensen den 5 april. Under Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas generalkonferenser samlas kyrkans ledare och medlemmar och alla andra som vill hra budskap om tro p Jesus Kristus och hans evangelium. Man talar om lrdomar frn skrifterna, sjunger psalmer och uppsnder bner, allt fr att uppmuntra mnniskorna att leva ett mer kristuslikt liv. Varje halvrskonferens bestr av fem mten som hlls frsta helgen i april och oktober. Tre mten hlls p lrdagen och tv p sndagen. Mtena hlls mellan kl 10.00 och 12.00 och mellan 14.00 och 16.00 bde p lrdagen och sndagen. Dessutom hlls ett mte p lrdagskvllen fr alla mn ver 12 r, mellan kl 18.00 och 20.00. Den frsta generalkonferensen hlls i juni 1830, tv mnader efter det att kyrkan grundades officiellt. Sedan frsta generalkonferensen, dr bara ett ftal medlemmar av kyrkan nrvarade, tittar nu miljontals mormoner och vriga beskande p konferensen. Brigham Young, kyrkans andre president, organiserade byggandet av Tabernaklet i Salt Lake City s att det skulle finnas en stor mtesplats fr generalkonferenser. Det stod klart 1867. ”Efter de heligas ankomst till Saltsjdalen blev generalkonferensen en tid fr terfreningar och andlig tillvxt”, skrev Kenneth W Godfrey i februarinumret 1981 av kyrkans mnatliga tidning Ensign. Nr generalkonferensen hade hllits i Tabernaklet i 133 r frdigstlldes det avsevrt strre konferenscentret r 2000 fr att bereda rum fr alla konferensbeskare. Den ger plats t 21 000 personer i den strsta hrarsalen. Det finns ocks sittplatser p Temple Square, bland annat i Tabernaklet och i Joseph Smith Memorial Building. Fr att man ska kunna se mtena utanfr konferenscentret och Temple Square snder kyrkan ut varje mte via 6 000 satellituppkopplingar runtom i vrlden, frutom att de visas live p Internet.