Trygghet i att hlla Gudomliga frbund

Nr vi ingr och hller heliga frbund vlsignas vi med kraft att st emot motgngar och frestelser, och tnjuter evangeliets fulla vlsignelser. ldste Neal A Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum lr: Om vi . . . hller vra frbund, hller frbunden oss andligt trygga ( Vinnen seger . . .lika som jag sjlv vunnit seger Nordstjrnan, jul 1987, s 63). Vad r ett frbund?
Ett frbund r ett heligt msesidigt avtal mellan Gud och en person eller en grupp mnniskor. Gud stter villkoren fr sitt frbund. Om vi efterlever frbundets villkor, fr vi de vlsignelser han lovar dem som hller frbundet. Med ett krleksfull band mellan oss, lovar han: Jag, Herren, r bunden, nr I gren vad jag sger (L&F 82:10).
Alla vr himmelske Faders bud r baserade p frbund. Frbund upprttas genom frlsande frordningar som dopet, sakramentet och de upphjande frordningarna som utfrs i templet. Vilka r vlsignelserna som kommer av att hlla frbunden?
Med varje frbund som vi hller fljer srskilda vlsignelser. Nr vi till exempel vrdigt tar del av sakramentet och frnyar vra dopfrbund, blir vi lovade att vi alltid kommer att ha Herrens Ande hos oss (se L&F 20:77, 79). De som hller villkoren i det nya och eviga frbundet i ett celestialt ktenskap, r lovade att de skola passera nglarna och gudarna . . . till [sin] upphjelse och hrlighet i allt (L&F 132:19). Nr vi visar vr hngivenhet fr Gud genom att lyda heliga frbund, vlsignas vi med en skyddande kraft mot motstndaren. Srskilt under prvningens stund kan frbunden ge oss styrka. ldste Henry B Eyring i de tolv apostlarnas kvorum frklarar: Vlsignelsen av att hlla frbund r den Helige Andens vgledning och en strre frmga att knna krlek. Detta sker p grund av kraften i Jesu frsoning till att frndra sjlva vr natur. . . . kad andlig kraft . . . kommer till dem som accepterar frbund och hller bud (St som vittnen om Gud, Nordstjrnan, jan 1997, s 31). En syster som inte kunde komma till kyrkan p grund av svra hlsoproblem lrde sig hur underbart personliga Guds frbund r. P grund av dessa ovanliga omstndigheter kom aronska prstadmsbrare, p uppdrag av biskopen, till hennes hem fr att vlsigna och dela ut sakramentet. Hon visste att de skulle komma, men hon vntade sig inte det utgjutande av Guds krlek som hon knde nr de knbjde och vlsignade brdet och vattnet - bara fr henne. Jag kommer aldrig att glmma nr de hll fram sakramentsbrickan med en bit brd och sedan en liten bgare med vatten. Nr jag tog de heliga emblemen, knde jag en sdan personlig kontakt med min Frlsare. Jag visste att hans frsoning verkligen gllde mig. Jag knde hans nd och hans krlek. P alla stt blev jag uppfriskad och strkt att klara av mina unika svrigheter. Fullt medveten om vra mnskliga svagheter och personliga svrigheter gav vr himmelske Fader oss frbund fr att trygga en sker vg fr oss genom jordelivet. Ju flitigare vi hller vra frbund, desto mer finner vi andlig skerhet i vr lydnad mot Herren.