Nyhetsrummet Blogg

Tacksamhet i vardagen

Jag är inte jättebra på det här med dagbok. Men jag vet vad dagboksskrivande är bra för. När jag skriver ner saker blir jag mer effektiv och fokuserad. Jag får mer ordning i huvudet helt enkelt. Det är meditativt, stressen minskar och kreativiteten främjas. Att skriva ner och sen påminnas om det jag gör bra hjälper mig att tänka mer positivt. Jag blir bättre på att förstå mig själv och andra när jag funderar och sen skriver ner mina tankar.

Allt detta är utmärkt, smart och logiskt. Men det som ger mig allra mest, är när jag skriver ner det jag är tacksam för. Mitt liv blir bättre när jag avslutar dagen med tacksamma tankar.

Grunden till min tacksamhet är att jag känner att Gud älskar mig, varje dag. Jag kan få inspiration, tröst och hjälp när jag lever så att Guds ande kan få inflytande på min vardag.

Åter till min dagbok. Här kommer ett utdrag från mina 20 senaste tacksamhetsanteckningar:
Egen tid med mellandottern.
Vi städade tillsammans hela familjen.
Vårt vackra hem.
Umgåtts hela familjen med goda vänner.
Trygg och bra bil.
Min sköna säng.
Maken renoverade badrummet idag.
Min säng.
Vår diskmaskin.
Att kunna vara hemmamamma.
Robotdammsugaren.
Maken.
Tjejträff hemma hos mig ikväll.
Bäddad säng.
Goda riskakor.
Maken.
Barnens skola ligger nära.
Mor-och dotterhajken.
Mellandotterns glädje över hajken.
Makens och yngsta dotterns egna lilla resa.
Kyrkan.
En skön eftermiddag med familjen.
Missionärer att bjuda hem.
Mina 3 döttrar.
Nystädad tvättstuga.
Diskmaskinen.
Robotdammsugaren.
Kyrkan och evangeliet.
Omvändelse och förlåtelse.
En ny vän.
Att behövas.
Diskmaskinen.
Nya testamentet.
Fint väder under veckan.
Alla resor jag gjort genom livet.
Bra tvättmaskin.
Vår hund.
Soliga dagar.
Vackra tapeter.
Andens ledning idag.
Maken.
Mellandotterns nya rum blev bra.
Lärt mig saker om yngsta dottern.
Provkört en trevlig bil.
Kyrkan.
Min församling.
Jesus Kristus.
Min säng.
Mitt liv.
Att jag inte är ensam.

Och just ensamma behöver vi aldrig vara, upptäcker jag när jag läser i min tacksamhetsdagbok.
Marie Karlsson

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.