Nyhetsrummet Blogg

Iron Young Man - på lika villkor genom en fars villkorslösa kärlek

Hur skapar man vi-känsla samtidigt som man får utvecklas utifrån individuella förutsättningar? Anders Stenkrona är två-faldig Ironman och fyrabarnsfar och initiativtagaren till Iron Young Man, en uthållighetsövning utöver det vanliga.

Förutom att träna sin egen uthållighet var målet att hjälpa Gustav, en tonårskille med autism, att genomföra 1/10-dels Ironman.

"Gustav älskar att simma, cykla och springa så vi skapade ett motionslopp som kombinerar alla tre moment. Distanserna var 380 m simning följt av 18 km cykling och avslutades med 4,2 km löpning. Vi kallade det för Iron Young Man", berättar Anders.

En tidig höstdag samlades 15 tappra ungdomar och ett tiotal supporters ute vid Svinninge. Det var strålande solsken och behagliga vindar.

Med en vattentemperatur runt 17 grader försökte vi förmå Gustav att simma i våtdräkt. På väg ner i vattnet tog Gustav av sig våtdräkten och simmade hellre i badbyxor och flytväst. Det blev en härlig uppvisning av allehanda simstilar, allt ifrån gungande hunden till dansande grodan.

Efter en härlig 380 meters simtur sprang alla upp till ombytestälten och svidade om till cykel och löparkläder. Vi hejade på Gustav som tryckte hårt på pedalerna på tandemcykeln. Halvvägs bjöds det på bullar, kakor och dryck. Efter denna uppskattade paus kunde vi samla ihop gruppen en aning för den resterande sträckan.

Till löparrundan på 4,2 km mobiliseras de sista krafterna. Gustav ifrågasatte om det verkligen var nödvändigt att springa men lät sig övertygas med lite godis. Löparrundan varvades med power walking och en hel del motiverande hejarop. Efter 2km var det dags för glass, en mycket uppskattad och nödvändig energikick. Gustav åt snabbt sin och alla övrigas innan de hann äta klart sina.

Efter ett oförglömligt upplopp med glada tillrop var de 15 Iron Young Men i mål. Det blev en härlig dag, säger Anders, stolt pappa till Gustav.

Foton: Julius Förnes

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.