Jönköpings församling deltar i Läkarmissionens Aktion julklappen

Exalterat ställde sig barnen på led runt de uppställda borden för att samla ihop allt som skulle in i paketen. Pennor, ritblock, reflexer och julkort stoppades in i påsar för att till slut slås in och läggas på hög, redo att skickas vidare till barn i Moldavien, Rumänien eller Ukraina.

Det har blivit en återkommande tradition i Jönköpings församling att delta i Läkarmissionens Aktion julklappen. Medlemmarna kan välja att sätta ihop egna paket, donera pengar eller bara delta i paketinslagningen för att på så sätt bidra till att fler barn får lite glädje kring jul. Aktiviteten, som brukar äga rum en kväll i november, blir som startskottet på julen med god stämning, musik och lite gott att äta. Det sätter dessutom tonen för vad julen bör handla om – att följa Frälsarens exempel och göra gott mot andra.

Kan medges att det i början på kvällen hördes ett par besvikna suckar från enstaka barn som först trodde att de, efter att ha slagit in julklapparna, skulle få öppna några själva. Men sekunderna därefter stod de återigen glada i ledet vid borden, redo för att sätta ihop fler paket.

Det blev uppåt 40 julklappar som skickades iväg från församlingen, men känslan hade nog varit densamma oavsett hur många paket som slagits in.