Släktforskardagarna i Borås, 24-25 augusti 2019

Besök FamilySearch på Släktforskningsdagarna 2019 i Borås

Nu i helgen går Släktforskningsdagarna av stapeln, 24-25 aug 2019 i Borås. Kom och besök oss på mässan, vi ställer ut med kyrkans släktforskningsorganisation FamilySearch. Vi står i monter E03

FamilySearch är världens största släktforskningsorganisation. Våra uppteckningar och databaser finns tillgänliga gratis för att lära dig mer om din familjs historia.

Nedan följer några korta berättelser från kyrkans medlemmar kring släktforskning.

"Jag har släktforskat sedan jag var 16 år och tycker det är utmanande, klurigt, ibland helt omöjligt och väldigt väldigt roligt. Det är nästan så att totalstoppen är de roligaste. När man inte kan hitta någon mer information hur man än söker. När man får klura, fundera, fråga andra om hjälp, lusläsa allt igen och igen. Det är frustrerande såklart och mitt bästa tips är att forska på andra grenar samtidigt så man inte blir galen. Men ge inte upp. För plötsligt ser du något du inte sett, du tittar i en källa du inte hittat, du hittar hen som dopvittne, i en bouppteckning, i en dombok, du googlar fram info eller hittar det du söker via en annan avlägsen släkting. Med en enda ny ana kan en hel värld av ”enkel” forskning öppna sig."

Camilla Wallgren

"Benjamin och Adam vet en hel del om sin mormors farmors mor Karin, tack vare Karins storebror som skrev dagböcker om familjens liv på gården och ritade teckningar av omgivningen. Innehållet i dagböckerna blev till en barnbok om "Olof i Tränghult". Berättelser om de som gått vidare gör släktforskning intressantare. Glöm inte att bevara dina egna och andras berättelser till efterkommande!"

”Jag har alltid vetat att det har funnits båtsmän i släkten från Blekinge.
När jag släktforskade fann jag att min farmors farfar, båtsman Ola Johanson
Berghult, som ung man deltog i fregatten Eugenies världsomsegling 1851–1853. Eugenies äventyrliga resa väckte stor uppmärksamhet, inte minst på grund av en djärv segling genom Magellans sund. Besättningen kallades för ”Eugeniemännen” och betraktades som hjältar.
Det är bland annat detta som gör det så spännande att släktforska – man vet aldrig vad man upptäcker, i detta fall en fattig båtsman som reste jorden runt och
fick uppleva saker många i hans omgivning inte ens kunde drömma om."

Marina Hultgren

"Min mormors mormor, Märta Persdotter, föddes 1847. Hon och familjen levde på torpet Rämeshult i Gunnarskog i Värmland. Hon arbetade på gårdar runtom i socknen, och fick ofta betalt i kornsäckar som hon bar hem på axlarna. Hon slösade aldrig bort någon tid. När hon var ute och promenerade, så stickade hon. Och hon mätte avstånd i hur långt hon hade kommit på vanten. Jag har varit på platsen där torpet låg. Det var speciellt. Nu är det ju bara en stenhög där, men vi var 125 efterkommande som hade samlats där, och jag fick helt tydligt känslan av att barnens hjärtan vändes mot fäderna. Jag var den enda som var medlem i kyrkan när vi var där, men många stod vid den lilla stenhögen och grät. DET var en stark upplevelse!

Torill Nordén

För mer information om Släktforskningsdagarna 2019 vänligen besök https://sfd2019.se/

För mer information om FamilySearch vänligen besök https://www.familysearch.org/