"Jag hittade min farfar där som jag sökt efter så länge”

Skildring från släktforskningsdagarna i Borås där teamet från Family Search mötte många besökare.

För alla som gillar släktforskning är augusti en festmånad. Då infaller nämligen släktforskardagarna. I år samlades vi i Borås. Klockan nio lördagmorgon den 24 augusti strömmade besökarna in. Förväntansfulla och entusiastiska fyllde de lokalerna i kongresshuset. Family Searchs monter blev snart full och det fanns många som tog hand om dem. Kunniga medlemmar från Göteborgs stav och inte minst syskonen i Borås hade ställt upp för att i två dagar lära ut hur man skaffar sig ett konto eller hittar amerikafararna på Family Search.  Belöningen uteblev inte.  ”Jag är så tacksam för FS” sa en kvinna. ”Jag hittade min farfar där som jag sökt efter så länge”.

En man var mycket arg och tyckte inte om FS. En medarbetare tog lugnt hand om honom och visade på alla möjligheter som finns och hur man kan använda dem. Han var som en omvänd hand när han gick hem för att själv testa.

En besökare var mycket upprörd över att en felaktig anfader förts in i hennes träd. Hon var nöjd och glad när hon fick hjälp att enkelt åtgärda felet.

Sandra Renman från Utby församling hjälpte en man som hade ett FS-konto. Det framkom att han dessutom var medlem, men inte aktiv. När han insåg hur viktigt tempelarbetet är blev han rörd och glad att alla människor skulle få samma förmåner som de levande har.

Jag pratade med en man i kön till ett föredrag som inte hade FS. Han tyckte det fanns så många aktörer och man kan inte ha alla. När han hörde om fördelarna med FS knappade han in adressen på sin telefon. ”Jag sparar det här tills jag kommer hem och kan skaffa ett konto” sa han ivrigt.

En av de sista besökarna i vår monter hade inte nog med superlativer för att uttrycka sin känsla för FS. Han sa något som jag inte tänkt på: ”Jag litar på FS för det är inte ett vinstdrivande företag och de är därför måna om att allt ska bli så rätt och riktigt som möjligt.”

Jag fick en pratstund med Thomas Fürth författare till boken ”Släktforska utanför Norden”. Med judiska rötter utanför Sverige har han själv flitigt utnyttjat FS Wiki. ”Det är oundvikligt. Man måste börja där.” Och i sin bok visar han tydligt vad han menar. På de flesta uppslag hänvisas till FS och det styrks när han berättar sina egna erfarenheter. Boende i Stockholm har han tillgång till släktforskningscentret Stockholm City som Ingrid Rydström är ansvarig för. En förmån som han är tacksam för. Jag tänker på alla center som finns runt om i Sverige och undrar om vi uppskattar och nyttjar dem? Roligt att träffa människor som gör det.

4-5000 människor brukar komma till mässan. Inte alla kom till vår monter, men de som kom blev varmt mottagna. Och när vi skildes från alla våra gamla och nya vänner var de stående avskedsorden  ”Vi ses nästa år i Skövde!”