Portugals president Marcelo Rebelo de Sousa besöker Lissabons tempel

Presidenten tar emot sin släkthistoria av högre ledare i kyrkan

LISSABON – Portugals president Marcelo Rebelo de Sousa gjorde en rundtur i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas tempel i Lissabon i Portugal den 29 augusti 2019. Vid det här historiska tillfället fick Portugals president även ta emot sin egen släkthistoria av äldste José A Teixeira  i presidentskapskapet för de sjuttio, en släkthistoria som innefattade en inramad antavla med fyra generationer och en bok med presidentens släktlinje.

Efter att ha tagit emot sin släkthistoria sa president Rebelo de Sousa:

"Min farfar reste till Brasilien när han vara en mycket ung man. Sen reste han till Angola. Han blev en känd köpman. Dessa typer av historier är så mycket värda. Jag vet att er kyrka är mycket familjeinriktad, som jag är. [Familjen] är samhällets grundpelare."

Äldste Teixeira, som är portugis och omvänd till kyrkan, förklarade att släktforskning och kyrkans tempel är nära förbundna. ”Templen är heliga Guds hus där vi utför ceremonier för oss själva och för våra förfäder vilket sammanlänkar våra familjer för evigt. Det är därför vi så ivrigt släktforskar.”

Förutom äldste Teixeira träffade president Rebelo de Sousa äldste Gary B. Sabin, president för kyrkans område Europa, och äldste Joaquim Moreira som är områdessjuttio och ansvarar för öppet hus i templet.

Delegationen gjorde en rundtur i Lissabons tempel med trädgård där president Rebelo de Sousa med egna ögon fick se den utsökta arkitekturen och förrättningsrummen där medlemmar får undervisning om livets mening och ger löften om att tjäna Jesus Kristus.

Äldste Teixeira uppmuntrade andra att besöka templet under öppet hus: ”Jag vill att människor ska komma och se templet. Det är inte bara vackert, utan fullt av mening, fullt av meningsfullhet för livet och vad livet betyder för oss som familjer. Det vi gör i templet är inte hemligt, det är speciellt och heligt.”

Templet i Lissabon är öppet för besök av allmänheten tills den 7 september 2019. Templet invigs söndagen den 15 september 2019 under tre invigningsmöten av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum. Invigningen kommer att sändas till några av kyrkans möteshus runtom i Portugal. Templet blir det 166:e av kyrkans verksamma tempel i världen.

För närvarande har kyrkan ungefär 45 000 medlemmar i mer än 65 församlingar i Portugal, många av dem tillhör den andra eller tredje generationens sista dagars heliga. De första missionärerna i Portugal kom dit 1975 och inom kort organiserades en liten församling.