Skulptr hedrad i Norge

VATS, Norge --- Torleif S Knaphus, 1881--1965, en tidig konstnr och skulptr i kyrkan som r mycket bermd fr sitt monument "Handkrrepionjrerna" p Temple Square, hedrades hr i sin hemstad den 21 augusti. Omkring 150 personer samlades p lantgrden Knappus, dr ett tv meter hgt minnesmrke restes till hans ra. Monumentet har en reliefbild i brons av Knaphus mest bermda konstverk, monumentet p kullen Cumorah i staten New York, "Kvinnan vid brunnen" p templet i Cardston i Alberta, terrakottareliefen runt templet i Mesa i Arizona och dopfunterna i templen i Oakland, Cardston, Mesa och Idaho Falls.

P monumentet finns ocks en minnestavla med hans livshistoria, dr det str: "D han var 20 r gammal studerade han konst vid kungliga tecknings- och konstskolan i Kristiania (nu Oslo). Han blev medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och emigrerade till USA fr att f vara tillsammans med andra av samma tro ... Torleif var mycket fst vid Norge och sina slktingar som bodde hr. Han arbetade mycket med slktforskning och vissa av hans slktlinjer har han forskat fram nda till 1100-talet. En av hans slktlinjer gr tillbaka till kung Harald av Danmark, omkring r 840. Torleifs religisa tro r att familjen och krleken r eviga."

Tv av konstnrens barn och andra slktingar var nrvarande vid minnelsen, dribland de som bor i Norge. Jarl Sjurseike, garen till lantgrden, som sknkt ett litet parkomrde fr monumentet, var ocks nrvarande.

En kr frn Stavangers gren, Oslo stav, sjng "Kom, kom Guds folk" p norska fr att hedra den frd som kyrkans handkrrepionjrer gjorde. En lokal orkester spelade ocks.

Efter avtckandet stod borgmstaren och staden Vats fr ett program i stadshuset som framfrdes av de anhriga och versattes till norska.