Skulptör hedrad i Norge

VATS, Norge --- Torleif S Knaphus, 1881--1965, en tidig konstnär och skulptör i kyrkan som är mycket berömd för sitt monument "Handkärrepionjärerna" på Temple Square, hedrades här i sin hemstad den 21 augusti. Omkring 150 personer samlades på lantgården Knappus, där ett två meter högt minnesmärke restes till hans ära. Monumentet har en reliefbild i brons av Knaphus mest berömda konstverk, monumentet på kullen Cumorah i staten New York, "Kvinnan vid brunnen" på templet i Cardston i Alberta, terrakottareliefen runt templet i Mesa i Arizona och dopfunterna i templen i Oakland, Cardston, Mesa och Idaho Falls.

På monumentet finns också en minnestavla med hans livshistoria, där det står: "Då han var 20 år gammal studerade han konst vid kungliga tecknings- och konstskolan i Kristiania (nu Oslo). Han blev medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och emigrerade till USA för att få vara tillsammans med andra av samma tro ... Torleif var mycket fäst vid Norge och sina släktingar som bodde här. Han arbetade mycket med släktforskning och vissa av hans släktlinjer har han forskat fram ända till 1100-talet. En av hans släktlinjer går tillbaka till kung Harald av Danmark, omkring år 840. Torleifs religiösa tro är att familjen och kärleken är eviga."

Två av konstnärens barn och andra släktingar var närvarande vid åminnelsen, däribland de som bor i Norge. Jarl Sjurseike, ägaren till lantgården, som skänkt ett litet parkområde för monumentet, var också närvarande.

En kör från Stavangers gren, Oslo stav, sjöng "Kom, kom Guds folk" på norska för att hedra den färd som kyrkans handkärrepionjärer gjorde. En lokal orkester spelade också.

Efter avtäckandet stod borgmästaren och staden Vats för ett program i stadshuset som framfördes av de anhöriga och översattes till norska.