Sjuksköterskeelever från BYU hjälper ukrainska flyktingar under en resa till Polen

Artikeln visas här med tillstånd av ChurchNews.com. Den får inte användas av andra medier.

Rachel Sterzer Gibson, Church News

Nadia DeVol, sjuksköterskeelev vid Brigham Young University (BYU), har familj i Ukraina, och hon har bett till Gud om en möjlighet att kunna hjälpa folket där på något sätt.

Hennes chans kom nyligen när hon följde med en grupp elever och lärare vid BYU, ett universitet sponsrat av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, under en resa för studier utomlands till Polen för att hjälpa till i ukrainska flyktingcenter. ”Jag är oändligt tacksam att jag har erbjudits resurserna och möjligheten att vara en del av det här projektet tack vare BYU”, sa DeVol i ett pressmeddelande från BYU den 13 juni.

BYU nursing 1
En grupp elever och lärare från BYU reste till Polen i maj 2023 för att hjälpa till i ett center för ukrainska flyktingar. Foto: BYU photo, med tillstånd av Church News.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

DeVol, som är till hälften ukrainsk och talar flytande ryska, tjänade som tolk för gruppen medan de tillhandahöll medicinsk hjälp, höll kurser om hälsa och välmående och donerade medicinska förnödenheter till ett värde av tusentals dollar.

Idén till årets resa föddes för ett år sedan när Julie Valentine, biträdande dekanus vid BYU:s sjuksköterskeskola, och Leslie Miles, professor vid BYU:s sjuksköterskeskola, tog med sig en annan grupp sjuksköterskeelever för att hjälpa ukrainska flyktingar i Warszawa, Polen.

BYU nursing 2
En BYU-elev håller en kurs vid Jednosc, ett kulturellt utbildningscenter för ukrainska flyktingar, under en resa för studier utomlands i maj 2023. Foto: BYU photo, med tillstånd av Church News.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

I ett inlägg på sociala medier om resan för studier utomlands förra året skrev Valentine om hur BYU-eleverna exemplifierade sjuksköterskeskolans motto att lära sig Helarens hantverk.

”Ord kan inte beskriva denna misströstan, denna fasa, denna motståndskraft, denna medkänsla och detta hopp”, skrev hon på Twitter efter att gruppen hade tillbringat 20 timmar den dagen med att ta hand om flyktingar.

Kort därefter sa Miles och Valentine i ett pressmeddelande från BYU att de ville fortsätta hjälpa de ukrainska flyktingarna. ”Det här tar inte slut, och de humanitära behoven är enorma”, sa Valentine 2022.

Med hjälp av DeVol och några andra BYU-elever – Jed Fuller, Niles Herrod och Saydie Clark – bildade de en ideell organisation som heter Unity for Ukraine (Enighet för Ukraina) för att stötta insatserna från Jednosc, ett kulturellt utbildningscenter som bildats av ukrainska lärare för att hjälpa flyktingar.

”Vi bildade Unity därför att vi vill att dessa ukrainska lärare och deras skola ska blomstra”, förklarade DeVol. ”De hjälper kvinnor och barn vars liv har vänts upp och ner, och vi vill se de lyckas.”

Årets grupp för studier utomlands, tillsammans med Valentine och Miles, ägnade mycket tid åt att erbjuda hjälp och hålla kurser vid Jednosc. De höll kurser i att hantera stress, ångest och trauman och gav grundläggande medicinsk hjälp genom att göra hälsokontroller, erbjuda tröst och leverera medicinska förnödenheter.

I ett inlägg på sociala medier den 18 maj lade Valentine ut en bild av en BYU-elev som pratade med en flykting. ”Tjäna den enskilde. Det finns så många behov, men att lyfta en enda persons hjärta är betydelsefullt”, skrev hon.

BYU nursing 3
Tjäna den enskilde. Julie Valentine, elev vid BYU:s sjuksköterskeskola, hjälper en flykting i ett ukrainskt center.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Breanna Wilkinson som nyligen tagit examen vid BYU och var tolk vid centret, sa följande i BYU:s pressmeddelande: ”Jag har fått större respekt för och ett djupare perspektiv på livet.”

Wilkinson minns ett samtal hon hade med en mamma som berättade om traumat hennes son gick igenom efter att ha tvingats lämna deras land.

”Jag bad henne klargöra för att vara säker på att jag hade hört rätt när hon sa att hennes lille pojke hade sett skjutningar och bombningar. Hon tittade mig rakt i ögonen och sa: ’Naturligtvis.’”

Wilkinson sa att hennes upplevelser vid BYU, inklusive studierna utomlands nyligen, har hjälpt henne titta efter vad hon kan göra för andra snarare än bara för sig själv.

Resan till Polen har motiverat DeVol att erbjuda kristuslik kärlek och läkedom i sitt framtida yrke som sjuksköterska, sa hon. ”Tragedin är stor, men det vi gjorde handlade mindre om tragedi och mer om styrkan i människans ande och om plikten vi har att hjälpa eftersom vi är mänskliga, och det är bra.”