Sista dagars heliga i Europa får välsignelser genom att välsigna andra

Flyktinghjälp i Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Moldavien, Polen och Slovakien

Flyktingkrisen har berört de flesta européerna, däribland medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Många är upptagna med att tjäna andra i länder runt om i Europa. Kyrkans medlemmar och vänner känner djupt för de tvångsförflyttade ukrainarnas situation och försöker aktivt hitta sätt att hjälpa. Dessa osjälviska ansträngningar belönas ofta med starka känslor av ödmjukhet, meningsfullhet och tillfredsställelse. På så sätt välsignas både de som betjänas och de som tjänar.

Tyskland

Tjugo kvinnor från kyrkans församlingar i Frankfurt och Friedrichsdorf hjälpte den 19 mars ukrainska flyktingar att fira 180-årsdagen för Hjälpföreningen, kyrkans världsomfattande tjänandeorganisation för kvinnor. De använde kyrkans plattform för kontakter inom tjänande i samhället, JustServe, för att arrangera målning av möbler i ett av Caritas center för hemlösa flyktingar i Frankfurt. En ukrainsk mamma och hennes familj var på semester i Dominikanska republiken när konflikten började. De strandsattes utan dokument och med enbart sina semesterkläder, och nu befinner de sig i härbärget i Frankfurt. Hon blev djupt rörd när hon hjälpte volontärerna, som delade hennes belägenhet, att måla oanvända möbler. Tillsammans målade de möblerna i glada färger och mönster, och nu används möblerna utomhus av centrets gäster.

Moldavien

I samarbete med andra religiösa organisationer i Moldavien tillhandahåller kyrkan mat till flyktingar. Föreningen Moldova Christian Aid Society erbjuder varma måltider vid tre gränsövergångar mellan Ukraina och Moldavien och har bett andra religiösa grupper om hjälp med tvångsförflyttade flyktingar. Volontärer från hela Moldavien lagar varma måltider tidigt på morgnarna som sedan tas till gränsövergångarna vid tolvtiden.  Måltiderna består av kött, potatis, ris och grönsaker. Volontärerna tillhandahåller också vatten, frukt och bröd. Varma måltider väntar på familjer som tar sig över gränsen till fots. Även gränsvakterna engagerar sig och hjälper till att dela ut måltider till flyktingar medan deras bilar köar för att komma över gränsen.

Polen

Christina och David Foote, heltidsvolontärer för kyrkan, rapporterar att ”det kommer folk till Krakow i Polen efter tre eller fyra dagar på vägarna. Det är oftast mammor med små barn, ofta med far- eller morföräldrar, trötta på resandet, och de bär på sina tillhörigheter i shoppingkassar eller tunga ryggsäckar.” Flyktingarna ser helt klart rullande resväskor som gudasända. En mamma säger: ”Mina barn, mina föräldrar och jag har rest i flera dagar, med två ryggsäckar per person. Så när missionärerna erbjöd mig rullande resväskor fick jag tårar i ögonen. Jag visste att jag var i säkerhet.”

David tillägger: ”Vanligtvis kommer vi till tågstationen med fyra resväskor per gruppdeltagare, så upp till tjugo åt gången. Sedan tittar vi runt på stationen efter personer som behöver dem – de blir alla utdelade på mindre än tio minuter. Sedan hämtar vi fler resväskor – en dag gav vi bort minst sextio.” Christina säger: ”Det här arbetet är ansträngande, fysiskt och känslomässigt. Men när vi säger till dem att människor över hela världen ber för dem kan vi se hur ett ljus av förnyat hopp tänds i deras ögon. Vi kan se att vi har lättat någon annans börda, och kanske också hjälpt till att besvara en bön. Det är så givande alltihop.”

Frankrike

Maryna och hennes två små barn fick en nystart i Mulhouse i Frankrike efter att ha flytt våldet i Ukraina. Deras berättelse börjar med transportförseningar, tunga ryggsäckar, väntan vid gränsen och slutligen en tågresa västerut. I Frankrike gav medlemmarna i Mulhouse församling mat, husrum, kläder och vänskap till Marynas familj. Christophe Mortier, en ledare i kyrkan, behövde bara en vecka för att tillsammans med hjälporganisationen APPUIS ordna med nya franska dokument. Under de kommande tre åren ger dokumenten rätt till att få skydd av staten, medicinskt och ekonomiskt stöd, samt möjligheten till arbete. När barnen hade skrivits in i skolan och fått skickliga lärare och nya vänner kunde familjen andas lättare och börja tänka på framtiden.

Slovakien

Slovakiska medlemmar i kyrkan hjälper aktivt flyktingar att ta sig över gränsen i den östra delen av landet. De hjälper nyinkomna med kort- eller långsiktigt boende, ordnar med transport samt erbjuder mat och basförnödenheter. De hjälper också flyktingarna med juridiska frågor, allmän orientering och resurser. Tack vare hjälpen från staten och samhället blir flyktingarna väl omhändertagna. Slovakiska medlemmar i kyrkan välkomnar sina nyanlända bröder och systrar med öppna armar till söndagsmöten och andra aktiviteter. Kyrkan deltar också i många humanitära projekt i samarbete med andra organisationer.

Tjeckien

Kyrkans medlemmar i Liberec i Tjeckien har deltagit i flera projekt som startats samtidigt för att hjälpa flyktingfamiljer i kyrkan som anlänt till staden. En del lokala medlemmar erbjöd husrum. Andra medlemmar och flyktingar samarbetade för att förvandla den sällan använda övervåningen i det hyrda möteshuset till husrum. I ännu ett annat projekt gick lokala medlemmar samman med den grekisk-ortodoxa och den evangeliska kyrkan för att starta en mödra- och barnavårdscentral för ukrainska mödrar och barn. ”Programmet och den dagliga vården av barnen tillhandahålls av de ukrainska medlemmarna i vår församling”, säger Bohdana Hanzalová, en tjeckisk medlem från Liberec. ”Här kan mödrar av alla trosuppfattningar också ta hand om administrativa uppgifter, bli vän med de andra mödrarna eller söka jobb.”