Över hela Europa bidrar sista dagars heliga med att leda humanitära insatser

Från Ungern och Slovakien till Tjeckien och Island förenas kyrkans medlemmar snabbt för att hjälpa flyktingar

Flyktingkrisen vid gränsen till Ukraina är komplicerad och behovet av humanitär hjälp är brådskande och mångfasetterat. När krisen började den 24 februari i år upprättade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga omedelbart ett ramverk för integration av flyktingar som är medlemmar i kyrkan. Fokus låg på att skapa samlingsnav för att sörja för omedelbara flyktingbehov, plus en process för att sammanlänka flyktingar, både enskilda och familjer, i en nära kontakt med kyrkans lokala församlingar, där de kan hitta tillfällig bostad, mat, andra förnödenheter och social och andlig tillflykt.

När en katastrof slår till, oavsett var i världen, utvärderar kyrkan snabbt behoven hos missionärer, medlemmar och vänner. Oftast är den stora majoriteten av dem som får hjälp inte medlemmar i kyrkan, utan vänner och grannar i närområden.

Sedan krisen började har Välfärds- och oberoendeservice, en avdelning i kyrkan, varit aktivt engagerad i hundratals humanitära insatser runt om i Europa.

Across Europe Latter01
Missionärsvolontärer serverar mat till flyktingar i Polen.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Across Europe Latter02
Missionärsvolontärer sopar golv i Tescos mottagningscenter för flyktingar.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Tillsammans med lokala ledare och medlemmar i kyrkan samordnar avdelningen hjälp till medlemmar i alla trossamfund vid gränsövergångar, insamlingsnav och lokala kyrkobyggnader.

I Polen stöder humanitära missionärer volontärinsatser vid Tescos stora mottagningscenter för flyktingar. Flera av kyrkans unga missionärer är sysselsatta med att städa, servera mat och ge språkhjälp där. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har donerat en bärbar dator för att hjälpa volontärsamordnaren att hålla reda på information om volontärer samt en tvättmaskin för att underlätta rengöringen av moppar, handdukar och andra förnödenheter.

Två före detta äldre missionärsvolontärer i Slovakien har nyligen kommit till Polen för att under flera månader hjälpa till med flyktingarbetet som tekniska representanter. De samordnar projekt med andra ideella organisationer. Rädda barnen transporterar till exempel fyrtio föräldralösa barn som strandsatts i Ukraina till ett nytt hem i västra Polen. Kyrkan har donerat sängkläder, strykjärn och vattenkokare till den gemensamma insatsen. Under en paus i aktiviteten nära gränsen mellan Polen och Ukraina lade en seniorvolontär nyligen märke till ett dövt par som talade teckenspråk för sig själva i ett hörn. Hon gick fram till dem och hälsade på dem på teckenspråk, och de svarade med stora leenden. Teckenspråk utgör ofta bra kommunikation mellan länder.

Across Europe Latter03
Äldre missionärsvolontärer kommunicerar med döva flyktingar genom teckenspråk.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

I Ungern hittade kyrkan en ideell organisation som hyr ett helt hotell för flyktingar. Detta hotell med 62 rum rymmer upp till trehundra kvinnor och barn för korttidsvistelser. Kyrkan hjälper till att täcka hyreskostnaden för hotellet.

I Slovakien samarbetar kyrkan med Nadacia Pro Futura för att ge barnmat och hygienartiklar till mödrar med spädbarn eller småbarn som anländer till gränsen. Hittills har 400 paket delats ut. Kyrkan köpte och donerade också ett nytt kylskåp och en vedspis till flyktingcenter i Baškovce.

I Tjeckien har två flyktingcenter anlagts av kyrkan. Den ena är i European Community Outreach Center vid Cumorah Academy i närheten av Prag. Centret erbjuder logi, måltider och utbildning till nästan femtio ukrainska medlemsflyktingar, varav åtta aktivt förbereder sig för att tjäna som missionär. Ett annat center har upprättats för att ta emot upp till 100 medlemsflyktingar, vilket ger dem ett första stopp när de anländer för att få en temporär tillflykt. Mat och bostad erbjuds kostnadsfritt, och lokala medlemmar i kyrkan hjälper flyktingar att integreras i städer med etablerade kyrkor och grenar för att ge social interaktion och andlig tillflykt.

Across Europe Latter04
European Community Outreach Centre vid Cumorah Academy nära Prag.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Across Europe Latter05
Varma maträtter serveras till flyktingar på ett flyktingcenter i Tjeckien.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Island är ett litet och avlägset land men har också varit aktivt i att ta emot flyktingfamiljer, bland annat en medlemsfamilj som flydde från Odessa i Ukraina för att komma till Island. Kyrkan på Island bidrar också ekonomiskt till arbetet som etablerade ideella organisationer gör för att hjälpa flyktingar från Ukraina. Totalt har över 600 flyktingar anlänt till Island från Ukraina, och var och en har fått bostad och arbete. I en mataffär i Reykjavik får kunderna möjlighet att lägga till 500 isländska kronor till sina köp som donation till flyktingar.