Sista dagars heliga hjlper till att rja efter tornador i sdra USA

Sista dagars heliga i North Carolina har arbetat i tv dagar med att hjlpa grannar vars hem har skadats eller frstrts. Sndagen den 17 april 2011 bad lokala ledare medlemmarna i 29 frsamlingar i Fayetteville, North Raleigh och Holly Springs att lmna kyrkans mten tidigt fr att hjlpa till med rjningsarbetet. Vi har behvande vnner och grannar, sade stavspresident Joseph Catlett. k hem, ta p er arbetsklder och lt oss hjlpa till.

Tonringen James Tollet som r mormon hjlpte till att slpa bort trdgrenar och skrp. Han sade att blev chockad ver det han sg. Jag har bara sett sdant p nyheterna eller p internet. Det var s mycket som hade frstrts. Trd har kluvit hus och bilar mitt itu, sger han.

Hundratals medlemmar i gula Mormon Helping Hands-vstar lade presenningar p skadade tak, tog bort nedfallna trd och rensade bort skrp frn hustomter. Andra hjlpte invnarna att rdda vrdesaker som hamnat under hgar av spillror. En kvinna som fick hjlp sade att hon var djupt rrd av alla volontrer som kommit till hennes rddning.

Fayettevillebon Stephen Sanders sger att volontrerna r glada att kunna hjlpa till med rjningsarbetet. Det knns bra att hjlpa andra, srskilt de hr mnniskorna som har det s svrt. Tacksamheten i deras gon r all mdan vrd, sger han. Trots frdelsen rdde en knsla av hopp och kamratskap nr mormonerna arbetade sida vid sida med sina grannar fr att hjlpa dem som drabbats av tornadorna. Det knns alltid gott nr vi ser grannar hjlpa varandra, sger Catlett. Att hjlpa r sjlva krnan i vr tro och i vr religion. Alla missionrer i omrdet r i skerhet och hjlper till med rjningsarbetet. Tre bostder som tillhr medlemmar i kyrkan frstrdes och ett mteshus fick mindre skador. Under de kommande dagarna kommer kyrkans ledare att ha ett nra samarbete med religioner och samhlls- och styrelseorgan fr att bedma behoven och bestmma hur kyrkan kan bidra med ytterligare resurser och hjlp.