Sista dagars heliga hjälper till att röja efter tornador i södra USA

Sista dagars heliga i North Carolina har arbetat i två dagar med att hjälpa grannar vars hem har skadats eller förstörts. Söndagen den 17 april 2011 bad lokala ledare medlemmarna i 29 församlingar i Fayetteville, North Raleigh och Holly Springs att lämna kyrkans möten tidigt för att hjälpa till med röjningsarbetet. ”Vi har behövande vänner och grannar”, sade stavspresident Joseph Catlett. ”Åk hem, ta på er arbetskläder och låt oss hjälpa till.”

Tonåringen James Tollet som är mormon hjälpte till att släpa bort trädgrenar och skräp. Han sade att blev chockad över det han såg. ”Jag har bara sett sådant på nyheterna eller på internet. Det var så mycket som hade förstörts. Träd har kluvit hus och bilar mitt itu”, säger han.

Hundratals medlemmar i gula ”Mormon Helping Hands”-västar lade presenningar på skadade tak, tog bort nedfallna träd och rensade bort skräp från hustomter. Andra hjälpte invånarna att rädda värdesaker som hamnat under högar av spillror. En kvinna som fick hjälp sade att hon var ”djupt rörd” av alla volontärer som kommit till hennes räddning.

Fayettevillebon Stephen Sanders säger att volontärerna är glada att kunna hjälpa till med röjningsarbetet.

”Det känns bra att hjälpa andra, särskilt de här människorna som har det så svårt. Tacksamheten i deras ögon är all mödan värd”, säger han.

Trots förödelsen rådde en känsla av hopp och kamratskap när mormonerna arbetade sida vid sida med sina grannar för att hjälpa dem som drabbats av tornadorna. ”Det känns alltid gott när vi ser grannar hjälpa varandra”, säger Catlett. ”Att hjälpa är själva kärnan i vår tro och i vår religion.”

Alla missionärer i området är i säkerhet och hjälper till med röjningsarbetet. Tre bostäder som tillhör medlemmar i kyrkan förstördes och ett möteshus fick mindre skador. Under de kommande dagarna kommer kyrkans ledare att ha ett nära samarbete med religioner och samhälls- och styrelseorgan för att bedöma behoven och bestämma hur kyrkan kan bidra med ytterligare resurser och hjälp.