Den frsta lagen!

Lran

Vi kom till jorden fr att prvas i vr villighet att flja vr himmelske Faders bud. Vi har ftt buden drfr att vr himmelske Fader lskar oss. Vr lydnad mot buden r andra sidan ett uttryck fr vr krlek till honom.

Timliga och andliga vlsignelser utlovas till dem som lyder buden3 och vi vet frn skrifterna att Herren bereder vgen fr oss att lyda alla hans bud.

Och det hnde sig att jag, Nephi, sade till min far: Jag skall g och gra det som Herren har befallt, ty jag vet att Herren inte ger mnniskobarnen ngra befallningar utan att bereda en utvg fr dem att utfra det som han befaller dem (1 Nephi 3:7).

Denna lra r enkel att frst, vacker att begrunda och kraftull nr man lyder den. Det r himlens frsta lag! Genom lydnad kan vi till slut f evigt liv eller med andra ord ett liv i Guds nrhet.

Utmaningen

Vi fokuserar ibland s mycket p det vrldsliga att vi glmmer att vara observanta. Detta kan leda till att vi frsker leva p bda sidor av linjen. Det kan leda till att vi inte lyder en eller tv gnger. Det kan f allvarliga timliga och andliga fljder.4

Lt ingen bedra er med tomt prat. Allt sdant nedkallar Guds vrede ver olydnadens barn (Ef 5:6).

Inbjudan

D sade Jesus till dem: Nr ni har upphjt Mnniskosonen, skall ni frst att Jag r och att jag inte gr ngot av mig sjlv utan talar vad Fadern har lrt mig. Och han som har snt mig r med mig. Han har inte lmnat mig ensam, eftersom jag alltid gr det som behagar honom (Joh 8:28-29).

Lt oss flja Kristi exempel och vara snara att lyda vra levande profeters rd och gra de enkla saker som vlsignar oss och vr familj med frid och gldje:

1. Be varje dag p morgonen och kvllen.
  2. Lsa skrifterna varje dag.
  3. Se generalkonferensernas satellitutsndningar och studera generalkonferensernas budskap.

Nr vi gr detta fr vi rd och inspiration om hur vi ska hantera livets svrigheter, och vi blir strkta i vr beslutsamhet att motst frestelserna vi stlls infr varje dag.

Jag r tacksam fr vr himmelske Faders krlek och vetskapen jag har att han vill vlsigna oss. Dessa vlsignelser kommer nr vi hller buden!

I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter 1. Se Joseph F. Smith, Evangeliets lra, s 53. 2. Se Joh 14:15. 3. Se L&F 130:2021. 4. Se 2 Nephi 9:27.