rsrapport belyser kyrkans ndhjlpsinsatser

Frra ret hjlpte Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga personer som drabbats av naturkatastrofer i 58 lnder, frn Haiti till Pakistan till Nya Zeeland. Detta enligt kyrkans vlfrdstjnsts rapport om ndhjlpsinsatser 2010, som visar att kyrkan bidrog med hjlp efter 119 katastrofer och donerade miljontals dollar.

Nstan 300 000 mnniskor dog i ver 350 naturkatastrofer under 2010, vilket gr frra ret till det mest ddsbringande p 25 r. Det var bland annat jordbvningar, versvmningar, jordskred, tyfoner, sjukdomar, vrmebljor och vulkanutbrott som drabbade ver 200 miljoner mnniskor och orsakade skador fr ver 100 miljarder dollar.

Hr r en verblick ver ngra av katastroferna dr kyrkan bidrog med ndhjlp: Jordbvningar

Det strsta antalet ddsfall orsakades av jordbvningar srskilt den frdande Haiti-jordbvningen i januari 2010 som uppskattningsvis ddade 230 000 personer i och omkring Port-au-Prince. Concepcin i Chile och Christchurch i Nya Zeeland drabbades ocks av strre jordbvningar.

Tillsammans med andra organisationer bidrog kyrkan till var och en av katastroferna med mat och frndenheter. P Haiti utplacerades ocks sjukvrdsvolontrer fr att hjlpa alla tusentals skadade mnniskor. Kyrkan fortstter att hjlpa Haiti i terhmtningsprocessen, bland annat med arbetstillfllen, utbildning och provisoriska bostder.

versvmningar och jordskred

versvmningarna orsakade visserligen inte lika mnga ddsfall, men var den mest utbredda formen av naturkatastrofer under 2010. De resulterade nd i otaliga ddsfall och drev miljontals mnniskor frn sina hem. Enbart i Pakistan ddades 2 000 mnniskor och 20 miljoner drabbades p annat stt. Flera veckors oavbrutet regnande orsakade ocks versvmningar och jordskred i Centralamerika och p Sydamerikas norra kust och pverkade nstan 2,5 miljoner invnare i Colombia och Venezuela.

P andra sidan jordklotet kmpade Kina, Thailand, Myanmar, Vietnam och Filippinerna mot versvmningar som totalt ledde till en ddssiffra p ver 1 800. Och i Frenta staterna drabbades invnarna i Tennessee, Kentucky och Missouri av de vrsta versvmningarna p flera rtionden.

Kyrkan bidrog i ndhjlpsarbetet med mat, vatten, hygienpaket, filtar, klder och andra frndenheter till dem vars hem hade skadats eller frstrts. Fr att hjlpa till med rjningsarbetet tillhandahll kyrkan stdpaket och organiserade volontrgrupper.

Kolera

Under det sista kvartalet 2010 intrffade tv omfattande koleraepidemier den frsta i norra Artiboniteregionen p Haiti som snabbt spreds till alla landets provinser och totalt orsakade ver 3 000 ddsfall under ret. Den andra epidemin som drabbade Daruregionen p Papua Nya Guinea var inte lika omfattande men tog nd 300 mnniskors liv.

Fr att motverka dessa epidemier tillhandahll kyrkan professionella sjukvrdsvolontrer och skickade ett nytt paket som ska frebygga kolera och underltta behandlingsarbetet. Paketet innehll tvl, vattenreningsmedel och vtskeersttning. Dessutom skickade kyrkan stora vattenreningssystem, tusentals filtreringsflaskor och utbildningsmaterial om kolera.

Alla dessa bidrag har gjorts mjliga tack vara genersa donationer frn medlemmar i kyrkan och dess vnner. Av alla pengar som doneras anvnds hundra procent fr att hjlpa behvande.