FamilySearch-webbsida

Kyrkan tar allvarligt på släktforskning. Webbsidan FamilySearch.org får över 10 miljoner besök per dag vilket speglar hängivenheten hos kyrkans medlemmar som donerar oräkneliga timmar och helgade pengar för att främja arbetet, inte bara för sina egna förfäder utan också för att hjälpa människor världen över att söka efter sin släkthistoria.

I kapitel 110 i Läran och förbunden förkunnas att en av de största profetiorna i de sista dagarna uppfylldes när profeten Elia uppenbarar sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery i templet i Kirtland för att återställa makten att besegla familjer till jorden.

Familysearch.org är helt klart en av de populäraste släktforskningssidorna i världen.

Över 150 miljoner människor har besökt webbsidan sedan starten 1999. Det mest frekventa sökresultatet på Google för sökordet ”genealogy research” (släktforskning) är FamilySearch.org. Webbsidan sponsras av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och används gratis av allmänheten.

Det finns över en miljard namn i de sökbara uppteckningarna på webbsidan och många av uppteckningarna är lättare att söka i eftersom de har indexerats av volontärer. För närvarande behandlar över 125 000 indexerare från hela världen omkring en miljon namn per dag. Oavsett religion, ålder eller tekniskt kunnande inbjuder kyrkan alla att delta i indexeringsarbetet. Allt som krävs är tillgång till internet och en dator. En elektronisk ansökan finns på Familysearch.org på sju språk.

Webbsidan FamilySearch.org som haft över 15 miljarder besök sedan starten är ingen hemlighet längre. Det kan vara spännande och vanebildande att upptäcka information om ens förfäder. Dessa Fountaine, en släktforskningshandledare i Bingham Creeks stav i West Jordan i Utah, säger: ”Det finns så mycket information om våra förfäder på den här webbsidan. På en månad fyllde jag en nästan 8 cm bred pärm med födelse-, döds- och vigseluppteckningar, förutom biografier åt min chef.”

På webbsidan finns forskningshjälpmedel, vägledning och råd från släktforskningsexperter. Man kan också visa sin släktforskning för andra.

Syster Fountaine säger: ”När man tittar på ett släktträd på webbsidan så ser man om det finns andra medlemmar i släkten som arbetar på släktens historia. Det är en underbar plats att besöka.”

FamilySearch är till för både erfarna och nya släktforskare. Hjälp kan man få av lokala medlemmar och support på nätet. Den här hjälpen får man tillgång till genom släktforskningscentrets nätverk eller genom att kontakta FamilySearch Support på support@familysearch.org.

rmorgenegg@desnews.com