Kyrkan på Facebook

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är inget nytt på Facebook. Kyrkans officiella webbsida startades i maj 2008 och under de senaste två åren har informationen om kyrkan ökat alltmer. På nästan två dussin officiella Facebooksidor finns information om allt från Tabernakelkören till LDS Technology.

Facebook är ett socialt nätverk som startades 2004. MSNBS rapporterar att den 5 januari 2011 hade webbsidan över 600 miljoner användare och den växer varje dag. Nätverket finns översatt till över 70 språk och 70 procent av Facebookanvändarna bor utanför Förenta staterna. Facebook är ett bra sätt att hitta gamla vänner, hålla kontakt med släktingar eller delge information. Användarna kan skapa en personlig webbsida på Facebook med information och fotografier som visar vad de sysslar med. De kan inbjuda vänner att titta på sidorna med deras godkännande. I januari 2011 uppgick det totala antalet ”vänner” till alla kyrkans officiella Facebooksidor — inklusive mormon.org, LDS Newsroom, Mormon Messages och andra — till över en miljon.

Under skolavslutningen i december 2007 vid BYU-Hawaii sade äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum: ”Jag vill be er att delta i samtalen genom att sprida evangeliet på internet och med enkla och tydliga ord förklara budskapet om återställelsen.”

Du kan gå med i kyrkans officiella Facebooksidor genom att gå till www.facebook.com/lds. På kyrkans Facebooksida finns också en lista över andra officiella kyrksponsrade Facebooksidor. Enligt FN:s telekommunikationsinstans översteg antalet internetanvändare världen över två miljarder i början av 2011.

rmorgenegg@desnews.com