RootsTech 2021 – helt gratis och på distans

Det är inte många dagar kvar förrän världens största släktforskningskonferens kommer till våra hemmaskärmar. RootsTech Connect hålls den 25–27 februari 2021 som internetevenemang för första gången någonsin. FamilySearch – en ideell organisation som drivs av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga – står som värd för evenemanget som är helt gratis och öppet för alla.

Under tidigare år har tusentals människor strömmat till Salt Lake City i delstaten Utah i USA för att vara med. Organisationen expanderade internationellt och höll en konferens i London i oktober 2019. På grund av den pågående covid-19-pandemin kommer RootsTech Connect 2021 att hållas helt på distans.

Föreläsare från Italien och Storbritannien och kurser på engelska, spanska, portugisiska, franska, tyska, italienska, ryska och 35 andra språk lockar europeiska deltagare extra mycket till årets tredagarsevenemang.

RootsTech-2021_1.jpg
RootsTech Connect 2021 hålls helt och hållet på distans.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

”Kurser har tagits fram lokalt på ett antal europeiska språk av europeiska släktforskningsexperter”, säger Paulo Pereira, marknadsföringschef för FamilySearch i Europa. ”Det här är en ovärderlig upplevelse som omfattar hela världen. Den är utformad för att inspirera varje deltagare från varje land, kultur och språk.”

Över 200 000 deltagare har redan anmält sig från över 200 länder och territorier, inklusive över 15 000 anmälda från 43 europeiska länder.

RootsTech Connect 2021 erbjuder en kombination av sändningar som sker live och på begäran för att tillmötesgå den globala publikens olika tidszoner. Dessutom kommer möten att göras tillgängliga på begäran efter evenemanget.

Under hela konferensen kommer deltagare att kunna prata med presentatörer, utställare och andra deltagare via livechattar och frågestunder.

”Det här blir en enastående hyllning till släktingar, kulturer och traditioner från alla världens regioner. Det bjuds på exklusiv musik, matrecept, kulturella inslag och berättelser från användare runt om i världen och i synnerhet från våra europeiska länder”, säger Pereira. ”Var med på detta oförglömliga digitala evenemang, tillsammans med hundratusentals andra deltagare runt hela jorden. Du kommer inte att ångra dig.”

Bland konferensens föreläsare ses Nick Vujicic, en bästsäljande författare enligt New York Times och internationell motivationsföreläsare; Sunetra Sarker, prisbelönt dramaskådespelerska vid BBC samt Francesco Lotoro, en italiensk pianist, kompositör, dirigent och samlare av musik som komponerats i fångenskap under förintelsen. Andra föreläsare kommer från Australien, Indien, Uruguay, Mexiko och USA.

Som en del av evenemanget anordnar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga en ”Upptäckardag” med äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum och hans fru Patricia. De ska prata om hur viktigt det är att skapa band med sin släkt, sitt hemland och sina förfäder.

Dessutom hålls ett ledarutbildningsmöte om tempeltjänst och släktforskning med äldste David A. Bednar, äldste Gary E. Stevenson och äldste Dale G. Renlund, också de i de tolv apostlarnas kvorum. Ungdomar och unga vuxna mellan 11 och 35 år inbjuds också att delta i en aktivitet som kallas ”Our Quest for Connection”.

Läs mer och anmäl dig gratis till RootsTech Connect 2021 på RootsTech.org.