Primärs generalpresident talar i FN i Genève

Syster Jones deltar i ett evenemang anordnat av UNICEF

Syster Joy D. Jones, Primärs generalpresident i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, talade till en internationell publik i FN i Genève.

”Jag är så glad att vara här och representera Primär, en av de största barnorganisationerna i världen, och tala till förmån för Latter-day Saint Charities”, sa syster Jones under en paneldiskussion torsdagen den 5 december under ett evenemang anordnat av UNICEF vid Palais des Nations.

Andra talare var UNICEFs högsta chef Henrietta Fore, UNICEFs chef för nödhjälpsprogram Manuel Fontaine, Nederländernas handels- och biståndsminister Sigrid Kaag samt UNICEFs goodwillambassadör Muzoon Almellahan.

”Som trosbaserad organisation hävdar vi att alla är barn till Gud, och vi erbjuder hjälp utan tanke på etniskt ursprung, religiös tillhörighet eller nationalitet”, förklarade hon under paneldiskussionen. ”Vi välkomnar samarbete med partners runtom i världen för att främja alla barns framsteg och utveckling, särskilt de som blivit tvångsförflyttade.”

Norska flyktinghjälpen uppskattade nyligen att 63 miljoner barn i konfliktdrabbade områden inte har möjlighet att gå i skolan.

Ledaren för det globala trossamfundet sa att Latter-day Saint Charities, kyrkans humanitära arm, samarbetar med UNICEF ”för att hjälpa barn utveckla de färdigheter och möjligheter som behövs för att de ska kunna bryta mönstret av fattigdom, trauma och våld”.

Förra året breddade Latter-day Saint Charities samarbetet med UNICEF för att möta behov inom barns tidiga utveckling och utbildning hos barn som drabbats av flyktingkriser i Sydsudan, Demokratiska republiken Kongo, Kenya och Uganda.

Syster Jones rapporterade att till följd av samarbetet är nu över 36 000 barn engagerade i aktiviteter som främjar deras tidiga utveckling. Dessutom kan 10 000 föräldrar nu använda de bästa metoderna hemma för att främja barnens tidiga utveckling och ta väl hand om dem.

Evenemanget livestreamades på UNICEFs YouTube-kanal. Klicka här för att se hela evenemanget. (Syster Jones börjar tala vid 35:36.)

Uppdaterad torsdagen den 5 december 2019.