Praia tempel i Kap Verde invigt

Det första templet i önationen är kyrkans 173:e tempel i verksamhet

Äldste Neil L. Andersen, medlem i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, invigde Praia tempel i Kap Verde söndagen den 19 juni 2022. Templet i huvudstaden Praia på ön Santiago är det första templet i landet och det 173:e templet i världen.

Innan invigningen utförde äldste Andersen den symboliska hörnstensceremonin som innebär att det nya templet är färdigbyggt och klart att invigas. Bakom hörnstenen finns historisk dokumentation, artefakter och vittnesbörd från medlemmar i kyrkan i Kap Verde.

Äldste Andersen i de tolv apostlarnas kvorum åtföljdes av äldste Rubén V. Alliaud, andre rådgivare i presidentskapet för området Centrala Europa, äldste Kevin R. Duncan, Tempelavdelningens verkställande direktör och äldste Roseveltt de Pina Teixeira, områdessjuttio. De åtföljdes av sina makor.

Planerna för att bygga templet i Praia tillkännagavs av president Russell M. Nelson den 7 oktober 2018. Första spadtagsceremonin ägde rum den 4 maj 2019.

Templets exteriör har en varm färg med en del dekorativa detaljer i portugisisk kalksten. Det är en diskret byggnad med enkla linjer i samma stil som på de flesta traditionella, religiösa byggnaderna i Kap Verde.

Innan invigningen samlades kyrkans ungdomar på lördagen den 18 juni 2022 för att delta i en andakt med kyrkans ledare i ett intilliggande möteshus.

Under ett öppet hus som varade i tre veckor besökte mer än 10 000 personer templet, däribland religiösa ledare, samhällsledare och boende i närheten av templet samt medlemmar i kyrkan. Bland dignitärerna som besökte templet fanns presidenten för republiken Kap Verde, José Maria Neves och premiärministern, Ulisses de Correia e Silva.

För närvarande har kyrkan ungefär 16 000 medlemmar i 41 församlingar i Kap Verde, många av dem andra eller tredje generationens sista dagars heliga. De första missionärerna kom till Kap Verde år 1989.

Sista dagars heligas tempel skiljer sig från möteshusen och kapellen där medlemmarna träffas till gudstjänst på söndagarna. Templen anses vara ”Herrens hus”, där Jesu Kristi lärdomar lärs ut genom vigslar, dop och andra förrättningar som förenar familjer för evigheten. I templet får medlemmar lära sig mer om livets mening och ingå förbund om att tjäna Jesus Kristus och sina medmänniskor.