Omhuldade: Framtidens styrka finns i antalet barn

Anstormningen börjar tidigt på söndagsmorgonen. En brigad av mödrar kommer med sina barnvagnar från alla håll till möteshusen över hela Finland.

Man ser dem kliva ner från bussar eller vandra längs de vackra trädkantade gatorna på väg till söndagens möten. En måttstock på kyrkans styrka i Finland finns i antalet barn. De är finländarna kära, och ingenstans är det mer uppenbart än i de sjutton Primärföreningar som finns spridda runt Helsingfors och Tammerfors stav.

Den sociala trenden i Finland följer den i andra europeiska samhällen där ungdomarna söker arbetstillfällen i de större städerna. I Tammerfors stav, som organiserades 1983, söker sig medlemmarna mot Tammerfors och Åbo. Unga föräldrar som studerar vid universitetet dras till Tammerfors första och andra församling där det finns många barn i primärålder. Unga kvinnors och Unga mäns program i dessa församlingar är också livskraftiga.

"Jag hoppas kunna vara ett föredöme i godhet", säger hon under en vilopaus utanför templet.

Som den enda medlemmen i kyrkan i sin familj, och med farföräldrar som är starka i sin egen tro, har det inte varit lätt att vara medlem i kyrkan. "Jag vet sanningen och kan inte göra något annat. Det är den personen jag är nu", säger hon.

Vad gäller medlemsantalet i Finland så har det bara börjat stiga. Det finns omkring 4 500 medlemmar i dag, men tack vare templet som har fått mångas hjärtan att vekna och många dörrar att öppnas för undervisning är de optimistiska med tanke på sitt land och kyrkans framtida tillväxt.