Gåvosäckar hjälper barn på sjukhus

När Carmel Poole i Manly församling, Brisbanes stav i Australien, fick 60 tygsäckar av en vän, växte det snart till ett projekt som omfattade Royal Children's Hospital Foundation [Kungliga stiftelsen för barnsjukhus]. Eftersom syster Poole inte visste vad hon skulle göra med säckarna, kontaktade hon Colleen O'Grady som hade hand om välfärdsarbetet i sin församling. Syster O'Grady ringde i sin tur Royal Children's Hospital Foundation, som föreslog att de skulle göra gåvosäckar till barn på sjukhus. Säckarna skulle innehålla toalettsaker, ett spel, en urklippsbok och en operationsdocka (för att förbereda barnen för operation genom att hjälpa dem förstå var doktorn skulle operera).

Under de följande fem månaderna arbetade Hjälpföreningen och Unga kvinnor tillsammans på projektet "operationsdockor". Kvinnorna i Hjälpföreningen sydde dockorna och gav spel och toalettsaker, och de unga kvinnorna gjorde urklippsböcker och hjälpte till med att packa säckarna.

Maraea Powell, 12 år, sade att hon tyckte om att hjälpa till med urklippen för att "det var ett värdefullt projekt och jag förstod att det skulle göra barnen gladare".

Säckarna placerades i akutavdelningen på Royal Brisbanes sjukhus och barnsjukhus och hade getts ut inom två veckor.