Gvosckar hjlper barn p sjukhus

Nr Carmel Poole i Manly frsamling, Brisbanes stav i Australien, fick 60 tygsckar av en vn, vxte det snart till ett projekt som omfattade Royal Children's Hospital Foundation [Kungliga stiftelsen fr barnsjukhus]. Eftersom syster Poole inte visste vad hon skulle gra med sckarna, kontaktade hon Colleen O'Grady som hade hand om vlfrdsarbetet i sin frsamling. Syster O'Grady ringde i sin tur Royal Children's Hospital Foundation, som freslog att de skulle gra gvosckar till barn p sjukhus. Sckarna skulle innehlla toalettsaker, ett spel, en urklippsbok och en operationsdocka (fr att frbereda barnen fr operation genom att hjlpa dem frst var doktorn skulle operera).

Under de fljande fem mnaderna arbetade Hjlpfreningen och Unga kvinnor tillsammans p projektet "operationsdockor". Kvinnorna i Hjlpfreningen sydde dockorna och gav spel och toalettsaker, och de unga kvinnorna gjorde urklippsbcker och hjlpte till med att packa sckarna.

Maraea Powell, 12 r, sade att hon tyckte om att hjlpa till med urklippen fr att "det var ett vrdefullt projekt och jag frstod att det skulle gra barnen gladare".

Sckarna placerades i akutavdelningen p Royal Brisbanes sjukhus och barnsjukhus och hade getts ut inom tv veckor.