Officiellt tillknnagivande - 14 februari 2012

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga utfrdade idag fljande uttalande som svar p frfrgningar frn nyhetsmedia om framtrdande judiska namn som frts in i kyrkans genealogiska databas:

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tror att de kan dpa sig stllfretrdande fr avlidna slktingar som aldrig haft denna mjlighet.

Kyrkans riktlinje r att medlemmar bara kan begra dessa dop fr sina egna frfder. Stllfretrdande dop fr offer fr Frintelsen r strngt frbjudet.

I det hr fallet skickades inte familjenamnet Wiesel in fr dop utan frdes bara in i en genealogisk databas. Vra system skulle inte ha godknt dessa namn om de skickats in.

I ngra f fall har namn skickats in i strid mot riktlinjerna. Oavsett om detta har gjorts av misstag eller av ngon annan anledning s anser kyrkan att dessa bidrag r ett allvarligt vertramp av etikettsreglerna.

Det r beklmmande nr en enskild person avsiktligt vertrder kyrkans riktlinjer och nr ngonting som br frsts som ett erbjudande grundat p krlek och respekt blir en klla till stridigheter. Kyrkan ska fortstta gra allt den kan fr att frhindra sdana fall, vilket inbegriper att frneka tkomst till dessa genealogiska uppteckningar eller andra frmner fr dem som missbrukar dem p detta stt.