nyhetsartikel

Mormoner i Europa inspireras under global konferens att följa Jesus Kristus

Omkring en halv miljon medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Europa ser fram emot kyrkans generalkonferens som började den 23 september. De är en del av en världsomspännande gemenskap med nästan 16 miljoner sista dagars heliga, som ofta kallas mormoner.

Kyrkans medlemmar världen över samlas i Salt Lake City, Utah, USA två gånger om året för en generalkonferens. Sex möten hålls varje vår och höst där medlemmar får undervisning av kyrkans ledare. Mötena sänds också via satellit till hela världen på över 80 språk. Under konferensen ges inspirerande tal som handlar om att följa Jesus Kristus. ”Att se konferensen och veta att miljontals medlemmar också ser den, ger en stark känsla av gemenskap. Syftet med budskapen är att föra oss närmare Kristus. Vilket större syfte kan det finnas?” säger Chris Kleijweg, en mormon från Nederländerna.

Bland talarna finns medlemmar i första presidentskapet, som är kyrkans högsta styrande organ, samt andra inspirerande män och kvinnor som leder den globala kyrkan. Deras budskap hjälper individer att möta livets utmaningar med tillit och få svar på livets svåra frågor. Ofta kommer deltagare hem från konferensen med känslan av att ”ha blivit rikligt välsignade”, säger John Connolly, en medlem i kyrkan från Irland.

Medlemmar och vänner till kyrkan kan ta del av konferensutsändningen i lokala möteshus eller på LDS.org, där konferensen livestreamas. Här följer schemat för generalkonferensens sex möten:

• Lördagen den 23 september:
    • Kvinnornas allmänna möte: 2:00–3:30 (CET)
  • Lördagen den 30 september:
    • Förmiddagsmöte: 6:00–8:00 (CET)
    • Eftermiddagsmöte: 10:00–12:30 (CET)
    • Prästadömets allmänna möte: 2:00–3:30 (CET)
  • Söndagen den 1 oktober:
    • Förmiddagsmöte: 6:00–8:00 (CET)
    • Eftermiddagsmöte: 10:00–12:30 (CET)

Alla kan dela sina tankar och känslor om konferensbudskapen på sociala medier med hjälp av #LDSconf.