Medlemmar r goda medborgare i Albanien

ldste D Todd Christofferson hlsar p deltagarna vid en invigningsceremoni fr en ny skola i Albanien.

ldste Christofferson och hans hustru Katherine; ldste Johann Wondra, omrdessjuttio och hans hustru Ursula; J Martin Neil, president fr Albanienmissionen Tirana, och hans hustru Elizabeth samt seniormissionrerna Peter och Ruth Lynne Snow nrvarade vid invigningen av skolan som byggdes fr att utbilda romerna i Tirana.

P skolan ska barnen f lra sig albanska. Nr de har lrt sig albanska kan de g i allmnna albanska skolor och bli mer integrerade i det albanska samhllet. Skolan har plats fr femtio elever. Kyrkan donerade bnkar, stolar, mattor, gardiner, leksaker, medicinska frndenheter, ett kylskp och en spis till skolan. Andra lokala dignitrer som var med p invigningen var medlemmar i det romska samhllet som ocks fr nytta av skolan.

Andra albanska dignitrer som ldste Christofferson trffade var Krenar Loloci, en av dem som skrev den ursprungliga albanska konstitutionen; Rasin Hasanaj, ordfrande fr Albanian Committee of Cults; Halil Lalaj, tidigare medlem av parlamentet och Michael Gray, chef fr religisa frgor vid Frenta staternas ambassad i Albanien.

Albanien r Europas fattigaste nation och hller p att terhmta sig frn 40 r av kommunism. Kyrkan r inte erknd som officiell religion, men lagfrslag hller p att utformas fr att tillstnd ska ges till att registrera kyrkan. Det finns 11 grenar i Albanien och mteshus i Durres och Elbasan.

I Fre detta jugoslaviska republiken Makedonien, dr kyrkan inte har officiell status, beskte ldste Christofferson Sam och Andrea Juncker i deras hem i staden Skopje. De hade bjudit hem ett antal vnner och andra medlemmar som bor i omrdet. Bland dem som kom fanns Nico och Valentina Zdravkova och deras tv sner, de enda knda medlemmarna i landet. Under de hr sm trffarna pratade de om grundlggande lrdomar med tanke p dem som inte var medlemmar och fr att strka de trofasta medlemmarna i deras tro medan de hller evangeliets lga brinnande i de hr utposterna.