Frsta mteshuset invigt i Kroatien

Mteshuset invigdes den 24 maj under en tv dagar lng distriktskonferens i Zagreb. Under konferensen lste ldste Christofferson upp ett brev frn president Thomas S Monson som invigde landet fr evangeliets predikande 1985. I brevet berttade president Monson om sin upplevelse fr 24 r sedan och uttryckte sin krlek och sin uppskattning fr allt som har gjorts fr kyrkan i Kroatien. Han gratulerade medlemmarna till deras nya byggnad.

Det nya mteshuset i Zagreb r det frsta i Kroatien dr kyrkan har varit organiserad i ver 30 r. Mteshuset byggdes i ett modernt omrde av staden. Det r ett imponerande tecken p kyrkans stabilitet i landet.

Mteshuset byggdes i ett modernt omrde i staden. Den hga, imponerande byggnaden r et gott tecken p kyrkans nrvaro i landet med 4,5 miljoner invnare, varav 475 r medlemmar.

Tillsammans med president David Hill, president fr Slovenien/Kroatienmissionen, och hans hustru Dana, beskte ldste Christofferson ocks Ljubljana i Slovenien dr han talade till 150 medlemmar, missionrer och underskare. Han bermde medlemmarna fr att de r nutida pionjrer i sitt land. Han intervjuades ocks av en radiostation och en nyhetstidning.

Den 26 maj beskte ldste Christofferson Belgrad i Serbien dr han talade till ver 70 medlemmar som hade rest frn flera avlgsna stder med buss och tg. Fr de flesta var det hr deras frsta besk av en medlem i de tolvs kvorum. Dagen drp trffade ldste Christofferson den serbiske religionsministern Bogoljub Sijakovic tillsammans med Belgrads distriktspresident Sladjan Mihajlovic.

ldste D Todd Christofferson och hans hustru Katherine tillsammans med presidenten fr Belgrads distrikt, Sladjan Mihajlovic, och hans hustru Marija utanfr den renoverade lgenheten som anvnds som kapell i centrala Belgrad.

ldste Christofferson reste sedan till Sarajevo i Bosnien dr han trffade USA:s ambassadr i Bosnien-Herzegovina, Charles L English. En brasafton hlls hemma hos Rebecca och Jason Colvin. Broder Colvin arbetar vid Frenta staternas ambassad och har sndagsmten varje vecka i sitt hem fr andra utlnningar som arbetar i Sarajevo. ver 30 vnner och grannar kom, bland annat en underskare frn Zadar i Kroatien. Det hr var den frsta gngen man knner till som alla kyrkans kringspridda medlemmar i Bosnien-Herzegovina samlades p ett stlle. De pmindes om att de lgger grunden fr att missionrerna ska kunna ta evangeliet till den nationen.

Kristijan Lepesic bidrog till den hr artikeln