Liv förändras i vänskapscenter

På senare år har många tvingats fly på grund av krig, förföljelser eller naturkatastrofer. De tvingas ofta bort från sina hem plötsligt, utan någon tid eller något sätt att ta med sig några tillhörigheter.

Att komma till ett annat land hemlös och ofta utan pengar är skrämmande och ensamt. Enligt Kent Miller, en volontär för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vid Peckhams vänskapscenter (i sydöstra London), är ”vänskap och förmågan att prata engelska de två saker de behöver mest, förutom ett jobb”.

FriendshipCentre_03
Peckhams vänskapscenter i sydöstra London, England.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Nutida skrifter uppmanar oss att hjälpa de svaga, lyfta upp händerna som hänger ner och styrka de matta knäna. (Se Läran och förbunden 81:5.) Vänskapscenter som organiserats av Latter-day Saint Charities, kyrkans humanitära arm, erbjuder flyktingar en plats där de kan träffa nya vänner, arbeta mot integration, lära sig nya färdigheter och få en känsla av gemenskap. De samarbetar med andra välgörenhetsorganisationer, lokala statliga och icke-statliga organisationer för att avhjälpa behoven hos alla flyktingar och invandrare som kommer till Europa.

Det första centret öppnades i februari 2018 i Aten i Grekland. Kurser erbjöds i grekiska, engelska, matlagning, konst och musik samt hjälp med självförverkligande färdigheter.

FriendshipCentre_01
Äldste och syster Miller, volontärer i Peckhams vänskapscenter i England.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

I samarbete med episkopalkyrkan öppnades ett vänskapscenter i Rom i maj 2018 som hjälpte 25 flyktingar per vecka. I mars 2019 kom det nästan 500 personer per vecka. Kurser i italienska, engelska och franska erbjöds, liksom hjälp med livs- och yrkesfärdigheter.

Personalen vid centren består av lokala och internationella volontärer. Juridisk rådgivning och hjälp med dokumentation erbjöds också.

Friendshipcentre_02
Äldste och syster Barney, volontärer i Roms vänskapscenter i Italien. 2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Center öppnades också i Peckham och Wembley (i västra London). Kurser erbjöds i English Connect (EC), grundläggande datorkunskaper, yrkesförberedelse och anställningsrådgivning. Läxhjälp för barn i skolåldern erbjöds varje vecka.

Centren stängde i början av förra året på grund av covid-pandemin. Onlinekurser hålls nu av volontärer för centren i Storbritannien från deras hem. Elever från hela världen deltar. Nelson Hafen, som hade översyn över Wembley-centret, har sett dem bli ”vänner med varandra och med lärarna allteftersom de lär tillsammans”.

FriendshipCentre_04
Äldste och syster Hafen, volontärer i Wembley center i England.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Peggy Powell, en lärare vid Peckham-centret, berättar om när hon hjälpte Katherine lära och sätta yrkesmål. Hon var glad att se Katherine börja jobba som tillfällig lärarassistent. ”När hon började i vår EC-kurs hade hon arbetat i England som städare i två år.”

I Jakobs brev 1:27 läser vi följande: ”Att ta hand om föräldralösa barn och änkor i deras nöd och hålla sig obesmittad av världen, det är en gudstjänst som är ren. Huvudsyftet med de här centren är att förändra livet för flyktingar genom uppriktigt tjänande. Att volontärernas liv förändras är en biprodukt av de här tjänandet. Gaylene Bickmore, en annan lärare, säger: ”Möjligheten att få undervisa här har välsignat mig på fler sätt än jag kan säga.”