ldste Per G. Malm - den frste generalauktoriteten frn Sverige

ldste Malm har de senaste tv ren verkat som omrdessjuttio inom omrdet Europa och har ftt sina uppdrag frn presidenten fr de tolv apostlarna och frn omrdespresidentskapet. 2006 kom ldste Malm och hans hustru Agneta hem till Gteborg och Vstra Frlunda frsamling efter tre r som missionspresidentpar i Norge. Han har ven tjnat som bl.a. chef fr kyrkans informationstjnst i Sverige, stavspresident fr Gteborgs stav, hgrd i Gteborgs stav och grenspresident i Jnkpings gren. Nr ldste Malm var 16 r tjnade han under 18 mnader som byggnadsmissionr och hjlpte till att bygga kapell i Tyskland, Finland, Nederlnderna och Sverige. Han fortsatte senare som heltidsmissionr i Sverigemissionen Stockholm. Efter avslutad mission gifte han sig med Agneta Karlsson i templet i Schweiz och de har 8 barn tillsammans. ldste Malm r fdd och uppvuxen i Jnkping och sger att hans frldrars, Gsta och Anna-Greta Malm, undervisning har fljt honom i livet. Hans far dog endast 48 r gammal och lmnade sitt vittnesbrd till sina barn: Hll fast vid evangeliet. Att vara medlem av de sjuttios andra kvorum innebr att verka fr kyrkan p heltid. Under det frsta ret kommer han att tjna i Salt Lake City. ldste Malm r tacksam fr frtroendet han kallats till och sger att det knns lite nervst men nd tryggt. Vi har haft en del omstllningar tidigare i livet dr vi bott utomlands i omgngar, vi tar med oss en del erfarenheter frn det perspektivet. Sjlva tjnandet som generalauktoritet blir naturligtvis en helt ny erfarenhet. Den 1 augusti gick flyttlasset fr ldste Malm och hans hustru Agneta till Salt Lake City. Vi nskar dem lycka till i deras nya uppgifter.