Kyrkans medlemmar i Europa engagerar sig offline och online för att hjälpa flyktingar

Verktyg på nätet sätter flyktingar i kontakt med hjälpresurser när humanitär hjälp fortsätter över hela Europa

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga fortsätter med humanitära projekt och hjälpprojekt i en tid av stora behov i Europa. Dessutom startades nya resurser på internet för att samordna arbetet och nå ut till flyktingar.

Det gäller följande initiativ:

• Över 100 medlemmar och vänner från församlingar i centrala, östra och västra Madrid erbjöd sig att hjälpa flyktingar som nyligen tagit sig till Madridområdet. De samlade in mat med lång hållbarhet, jackor, babyartiklar och städprodukter. Kyrkans leverantörer skapade också etiketter för att identifiera omsorgspaketen på både spanska och ukrainska. Nästan 400 paket förbereddes och levererades.

O 45785_Image_01Download Photo

• I Moldavien hämtar kyrkans medlemmar flyktingar vid gränsen till Ukraina och hjälper dem med mat, bostad och andra förnödenheter. De flesta flyktingarna lämnade sina hem, tillhörigheter och ibland andra familjemedlemmar bakom sig för att söka skydd. Även små gester, som ett gosedjur eller filt, gör stor skillnad för dem.

O 45785_Image_02Download Photo

• Under tiden i Slovakien har kyrkans medlemmar öppnat sina armar och hem för att hjälpa vänner från Kiev och ordnat boende för 13 vuxna, inklusive barn så unga som 18 månader.

O 45785_Image_03Download Photo

• I Rumänien har kyrkans medlemmar samlat mat och förnödenheter, bland annat kläder, blöjor och barnmat för utdelning till flyktingar som tagit sig över gränsen från Ukraina. Flyktingar korsar gränsen hela dagen, några med bil och några till fots. ”Bilderna är hjärtskärande”, säger kyrkans ledare för kvinnors tjänande, Carmen Pârnău. ”Jag har sett många mödrar med små barn som kämpade på grund av det kalla vädret och extrem utmattning.” De lokala kvinnorna har också organiserat gruppaktiviteter där kyrkans medlemmar har gjort filtar åt flyktingar. Dessutom har Latter-day Saints Charities, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas humanitära arm, försett flyktingläger med 100 barnsängar och 100 sovsäckar.

O 45785_Image_04Download Photo

• Bland flyktingarna som strömmar till Polen finns några ukrainska medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Medlemmar i kyrkan i Polen har svarat med att öppna sina hem, gjort plats vid sina bord och delat sina garderober. Stacy Chandler, en ledare för kyrkans kvinnor i Polen, förutsäger att ”detta kommer att förändra hur kyrkan ser ut i Polen för evigt”. Hon tillägger: ”Flyktingmedlemmar tog sig hit, stannade för att vila och var med på söndagens möten.”

O 45785_Image_05Download Photo

• Kyrkans medlemmar från hela Europa skickar kläder, filtar, mat och vatten i bilar och minibussar till kyrkans möteshus i Polen. Deras gemensamma trosuppfattningar och delade religiösa kulturella upplevelser motiverar polska medlemmar att känna ett djupt ansvar att ta hand om sina fördrivna bröder och systrar.

O 45785_Image_06Download Photo

O 45785_Image_07Download Photo

• En nyligen skapad Facebooksida startades också för att nå människor på sociala medier. Volontärer med olika språkkunskaper hjälper dem som söker hjälp eller information. En av de här volontärerna är en engelsklärare från Ukraina som nyligen anlänt till Tyskland med sitt barn och sin svärmor.

Medlemmar i kyrkan i Europa och över hela världen som vill hjälpa till inbjuds att göra det genom sina respektive församlingar, genom att donera till kyrkans humanitära hjälpfond eller fasteofferfond eller arbeta med etablerade hjälporganisationer. Kyrkans medlemmar känner sig inspirerade att följa Jesu Kristi exempel när det gäller att ta hand om fattiga och behövande.

captions

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Moldavien förser flyktingar med filtar vid den ukrainska gränsen.

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Moldavien förser flyktingbarn som anländer till landet med gosedjur.

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Slovakien erbjuder bostad till flyktingpar från Ukraina.

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga förser flyktingmödrar med barnmat och andra babyartiklar när de anländer till Rumänien.

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Rumänien klipper tyg för att göra filtar till flyktingar.

Filtar som tillverkats av medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Rumänien. Dessa föremål delas ut till flyktingar som kommer till gränsen.

Landningssida för flyktinghjälp på Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas officiella webbplatser.