Kyrkans humanitra hjlp ger bidrag efter kostsamma katastrofer under 2011

Under 2011 bidrog Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga med hjlp efter 111 katastrofer i 50 lnder; totalt 22 miljoner dollar. De organiserade tusentals volontrer i programmet Mormon Helping Hands fr att hjlpa drabbade. Jordbvningar, en tsunami och kraftiga versvmningar har tillsammans gjort 2011 till det kostsammaste ret i frga om upptecknade naturkatastrofer enligt en ny rapport frn vlfrdstjnsten inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (mormonerna). Rapporten visar att frlusterna under frsta halvret uppgick till 265 miljarder dollar, lngt mer n det tidigare rekordet 220 miljarder frn 2005 (ret d orkanen Katrina drabbade Frenta staterna frn Mexikanska golfen). Enbart skadorna efter jordbvningen och tsunamin i Japan har berknats uppg till 235 miljarder dollar. Lynn Samsel, chef fr ndhjlpen inom kyrkans vlfrdstjnst, sger att familjer, samhllen och nationer varje r drabbas av de svrigheter och den tragedi som naturkatastrofer innebr bde de som orsakas av naturen och de som orsakas av mnniskan. Vi vet att Gud vakar ver sina barn, men vi r ocks medvetna om att han ber sina barn att tjna varandra.