Kyrkan i samtal fr att normalisera aktiviteter i Kina

Ett uttalande frn frsta presidentskapet avsljade i dag att seniorrepresentanten frn Folkrepubliken Kina den frmste representanten frn Beijing som skulle trffa kyrkans ledare har pratat med frsta presidentskapet. Det mtet i kyrkans administrativa byggnad i Salt Lake City tisdagen den 24 augusti fljde p mten i februari och maj i Beijing dr aposteln ldste Dallin H. Oaks och ldste Donald L. Hallstrom nrvarade. De r ansvariga fr versynen ver kyrkan i Asien p uppdrag frn frsta presidentskapet. Den kinesiska representanten hade tagit initiativet till mtena. ldsterna Oaks och Hallstrom representerar tv av de frmsta rden i kyrkan -- ldste Oaks i de tolv apostlarnas kvorum, och ldste Hallstrom i de sjuttios presidentskap. Det r viktigt att frst vad det innebr att kyrkan blir mer normaliserad, och vad det inte innebr, sger kyrkans talesman, Michael Otterson. Det innebr inte att vi frvntar oss att kunna skicka missionrer till Kina. Den frgan r inte ens under vervgande. Kyrkan uppskattar storligen hur tillmtesgende de kinesiska ledarna har varit nr det gller att bttre definiera hur kyrkan och dess medlemmar kan utfra sina dagliga aktiviteter i harmoni med Kinas lagar." Otterson sger att det finns mnga detaljer som behver bearbetas i ytterligare samtal med kinesiska ledare, men att den nuvarande utvecklingen r resultatet av 30 rs strvan att bygga upp msesidig tillit till Kina. De har blivit vl bekanta med oss genom mnga kontakter, och de har sett vad vi och vra medlemmar gr i Kina. De vet att vi r ett folk som hller ord nr det gller att respektera lagar och kulturella frvntningar i Kina, sger han. Det formella, korta uttalandet frn frsta presidentskapet framhll att de och andra ledare vid kyrkans huvudkontor i Salt Lake City har haft samtal med en seniormbetsman frn Beijing i Folkrepubliken Kina, och att vi har befst en relation som vi frvntar oss ska leda till att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas aktiviteter i Kina normaliseras. Otterson sger att med tanke p vikten av att frst och flja olika lagar i Kina, och behovet av fortgende samarbetsinsatser, vill kyrkan fr nrvarande inte ge vidare kommentarer om samtalen. Nr mtet i Salt Lake City avslutades kom man verens om att det var lmpligt att tillknnage informationen offentligt, sger Otterson.